گزارشاقتصادیبانک، بیمه و ارز دیجیتال

اختصاصی/گرانی پیامک های بانکی در سکوت بانک مرکزی

 خدمات الکترونیکی جای ویژه ای در مبادلات روزانه مردم پیدا کرده تا جایی که شهروندان برای یک خرید های ارزان یا پرداخت کرایه تاکسی  با توجه به نصب و فعال سازی اپلیکیشن های بانکی از گوشی موبایل شان اقدام به پرداخت هزینه می کنند و با دیدن پیامک ارسالی از بانک متوجه موفق بودن تراکنش های انجام شده بانکی خود می شوند. 

به گزارش خبرنگار توانا، اما این روزها جنجال افزایش هزینه پیامک های بانکی بدجور ذهن جمعیت بزرگی از مردم را درگیر کرده است.

بدنبال پیامک ارسالی از بعضی بانک‌های کشوربرای مشتریان خود مبنی بر اینکه  از این پس هزینه ارسال هر پیامک واریز و برداشت ۹۰ تومان بوده و هر شش ماه یک بار از حساب افراد کسر می‌شود.

براساس شیوه جدید بانک‌ها دیگر از مشتریان آبونمان سالانه دریافت نمی‌شود و آن‌ها موظف هستند به ازای هر تراکنش ۹۰ تومان بپردازند.

این در حالی است که طبق توضیحات اپراتور‌های تلفن همراه هزینه واقعی ارسال پیامک فارسی حداقل حدود ۹ تومان است و در واقع بانک‌ها به دنبال آن هستند که حدود ۱۰ برابر قیمت واقعی از ارسال هر پیامک سود ببرند.

اما از سوی دیگربانک‌ها معتقدند که دریافت آبونمان سالانه ۳۰ هزار تومانی از مشتریان به‌صرفه نیست و مشتریانی هستند که تراکنش زیادی در ماه دارند و اجرای شیوه جدید می تواند کمک بزرگی به تامین هزینه های تراکنش باشد.

این اطلاع رسانی درسکوت و نظارت بانک مرکزی رخ داده و تنها پس ازآغاز واکنش ها  به این جریان، مصطفی قمری‌وفا  سخنگوی بانک مرکزی نسبت به این خبر واکنش نشان داده و در صفحه توییتر خود نوشته است که بانک مرکزی بخش‌نامه‌ای به بانک‌ها مبنی بر افزایش هزینه ارسال پیامک به مشتریان نداشته است.

همچنین بانک مرکزی به این بانک ها تأکید کرده است: پیرو انتشار برخی گزارش‌ها درخصوص بخش‌نامه ‎بانک مرکزی به بانک‌ها مبنی بر افزایش هزینه ارسال پیامک به مشتریان، به اطلاع می‌رساند بانک مرکزی هیچ‌گونه بخش‌نامه‌ای در این خصوص نداشته است، لازم به ذکر است آخرین بخش‌نامه بانک مرکزی در این خصوص، آذر ۱۳۹۹ صادر شده و همچنان معتبر و لازم‌الاجراست

نتیجه اولتیماتوم بانک مرکزی چه شد؟

«مشتری گرامی! از ابتدای سال ۱۴۰۱ با توجه به بخش‌نامه بانک مرکزی و با تعرفه جدید اپراتور‌های تلفن همراه، کارمزد پیامک واریز و برداشت همه حساب‌های بانکی شما نزد این بانک محاسبه و هر ۶ ماه یک بار به ازای هر پیامک ۹۰۰ ریال اخذ خواهد شد». این متن پیامکی است که برخی بانک‌ها دیروز برای مشتریان خود ارسال کرده‌اند و از افزایش قابل ملاحظه هزینه ارسال پیامک‌های بانکی خبر می‌دهند. پیش از این بانک‌ها آبونمان سالانه‌ای که حداقل ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان بود از مشتریان دریافت می‌کردند تا تراکنش‌های بانکی را از طریق پیامک به اطلاع آن‌ها برسانند، اما حالا بانک‌ها روش جدیدی برای محاسبه هزینه ارسال پیامک‌های بانکی اعمال کرده‌اند.

پیگیری خبرنگار توانا، از برخی بانک های عامل ارسال پیامک 90 تومانی نشان می دهد که باین بانک ها بدون در نظر گرفتن مصوبه بانک مرکزی همچنان براجرای مصوبه جدید خود مصمم بوده و آن را قابل اجرا می دانند.

همواره مشتریان بانک به موجب مغایرت در سیستم نظام بانکی و برنامه های درون بانکی با مشکلات زیادی مواجه شده اند و هر بار با هر ترفندی از سرمایه مردم برای جبران کسری های خود استفاده کرده اند.

حالا موضوع مهم این است که با این اقدام احتمال لغو و غیر فعال شدن بسیاری از پیامک های بانکی مشتریان زیاد است چراکه هر مشتری اگر قرار باشد هزینه 90 تومانی برای تنها یک تراکنش  درروز را پرداخت کند در طی یکسال رقمی معادل 32850 تومان از جیب  مشتری بانکی بدون فراهم شدن امکانات جدید پرداخته می شود.

این در حالی است که مشتریان بانکی از کمبود امکانات الکترونیکی در نظام بانکی انتقاد دارند و ازنبود امکانات جدید در ازای افزایش تعرفه های پیامکی گلایه دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا