اقتصادی

کیش باید ایران آینده شود

مدیرعامل منطقه آزاد کیش از افزایش ۱۰ برابری حضور گردشگر خارجی در کیش و همچنین سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در بخش تجاری، مسکن و هتل های کیش خبر داد و گفت: با توجه به این‌که مناطق آزاد کاملا دست بخش خصوصی اداره می‌شوند، شعار سال (جهش تولید با مشارکت مردمی) در مناطق آزاد کاملا اجرایی است و می‌تواند الگو باشد. همچنین کیش باید ایران آینده شود؛ لذا ضرورت دارد قانون مناطق آزاد در کیش به عنوان منطقه آزاد نسل اول اجرا شود و معافیت‌های مالیاتی نیز برای جذب سرمایه‌گذار و جلوگیری از فرار سرمایه برقرار باشد.

به گزارش توانانیوز، رحیم سرهنگی اظهار کرد: جزیره کیش گوهری درخشان در آب‌های خلیج فارس و از نعمت‌های خدادادی است که ایران دارد و در سال‌های متمادی مورد توجه قرار گرفته و رشد کرده و در سال‌های متمادی دیگری هم مورد غفلت واقع شده است. جزیره کیش و منطقه آزاد بودنش فرصت بسیار خوبی برای اقتصاد کشور است و به گفته دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، “کیش باید ایران آینده شود”. البته همیشه هم همین بوده و کیش همیشه در حوزه معماری، سرمایه‌ گذاری، تفریحات و گردشگری و …  چند قدم جلوتر از سرزمین اصلی بوده است.

وی افزود: جزیره کیش از این بابت برای کشور می‌تواند اهمیت داشته باشد که جای خوبی برای اجرای پایلوت پروژه ها و اقدامات سرزمین اصلی از جمله بهینه کردن یارانه ها و رفتن به سمت و سوی شهر هوشمند است و کشور برای توسعه می‌تواند روی کیش حساب کند. همچنین اگر کمک کنیم کیش توسعه یابد و هر آنچه برای این توسعه لازم است را در اختیار بگذارند تا در نهایت مردم امید و انگیزه برایشان ایجاد شود تا شرایط مورد نظر در کل کشور ایجاد شود و دیگر خود را با کشورهای عربی و اروپایی مقایسه نخواهند کرد. بنابراین می‌توانیم بسیاری از تکنولوژی‌ها و قوانین و مقررات نوآورانه را در کیش به صورت پایلوت اجرا کنیم و سپس آن را به کل کشور تعمیم دهیم و اجرا کنیم.

ضرورت اجرای قانون مناطق آزاد را درکیش

سرهنگی با بیان اینکه باید بتوانیم این سیاست را برای سیاست‌گذار، قانون‌گذار و حکمران سرزمینی اصلی ایجاد کنیم که کیش را با تمام امکاناتش آزاد بگذاریم، اظهار کرد: مگر مالیات بر ارزش افزوده، عوارض گمرکی و .. در این جزیره کوچک چقدر می شود و چقدر سبد درآمدی کشور موثر است که مزایای سرمایه گذاری در این مناطق را تحت تاثیر قرار دهیم؟ جزیزه کیش را طبق قانون مناطق آزاد، آزاد بگذاریم و قانون مناطق آزاد را در این جزیره اجرا کنیم تا یک نمونه موفق و الگو برای کشور باشد.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش با تاکید بر اینکه سیاست‌گذار و حکمران باید به این منطقه اجازه توسعه دهد و لوازم توسعه را ارائه و سپس نهایت کار را مطالبه کنند، گفت: یکی از ملزومات و نکات این امر پایداری مدیریت است، چراکه هرجا ثبات مدیریت داشته باشد توسعه پیدا می کند. مدیرعامل‌های کوتاه مدت نمی‌توانند برای توسعه کار کنند و طی سال‌های اخیر به دلیل تغییر پی در پی مدیران عامل این منطقه آزاد، روند توسعه کند بوده است.

وی اضافه کرد: پس یکی از لوازم توسعه اختیارات تام است؛ البته اختیارات نه به معنای فساد، بلکه اختیارات شفاف همراه با پایش و نظارت و سپس ثبات مدیریتی در منطقه آزاد برقرار باشد. باید اجازه دهند قوانین منطقه آزاد در کیش برقرار شود و استقلال وجود داشته باشد تا منطقه توسعه یابد.

سرهنگی با اشاره به دوره ۱۰ ماهه مدیریت خود در سازمان منطقه آزاد کیش تصریح کرد: با توجه به دوره‌های سرپرستی مدیران قبلی، سه ماه اولیه آغاز مدیریت در کیش برای بررسی پرونده‌ها و پروژه‌های مانده قبلی که تصویر منطقه را خراب می‌کنند، جلساتی با همراهی هیات مدیره برگزار شد و پرونده‌ها و پروژه‌های مانده، پیگیری شدند و به صفر رسیدند. درحال حاضر نیز هر هفته جلسه هیات مدیره برگزار می کنیم و کمیسیون اقتصادی برای سرمایه‌ گذاران و تصمیم‌گیری برای درخواست‌هایشان داریم. همچنین هر دو هفته یکبار کمیسیون شهرسازی برای کسانی که در زمینه شهرسازی و پروانه‌های شهری مشکل داشته باشند، برگزار می شود و سعی شده مدت زمان رسیدگی به این پرونده ها کاهش یابد تا سرمایه‌گذاران و فعالان منطقه معطل نباشند، اما باز هم از لحاظ سهولت کسب و کار از کشورهای منطقه فاصله داریم و لازم است از ابزارهای آی تی و نوین استفاده کنیم و شرایط را ارتقاء بخشیم.

مشکل پروژه شهر آفتاب حل شد

مدیرعامل منطقه آزاد کیش با بیان اینکه ۳۹ پروژه نیمه تمام در کیش طی این مدت به نتیجه رسیده است، یادآور شد: برخی از پروژه‌ها که بعضا به انتهای کار رسیده بود اما هزینه می‌برد تا نهایی شود، به جمع بندی رسید و بازتاب مثبتی برای جزیره داشت. همچنین برخی از پروژه‌های زیرساختی در جزیره کلید خورد که آثار آن در بلندمدت نمایان می‌شود. یکسری اصلاحات ساختاری نیز لازم بود در داخل سازمان منطقه آزاد انجام شود که صورت گرفت. همچنین یکی از مشکلات منطقه آزاد کیش، پرونده‌هایی بود که طی سالها شکل گرفته است، مثلا ساختمان‌های نیمه کاره که سال‌ها مانده‌اند از جمله پروژه شهر آفتاب که مشکل حقوقی آن حل شد. پروژه پدیده نیز در تلاش هستیم که سرمایه‌ گذاران آن به نتیجه برسند. همچنین در شهرک صنعتی شماره شش برخی سرمایه گذاران و صنعتگران مشکل داشتند که حل شد. مساله صیادان نیز پیگیری و برطرف شد.

هزینه های درمانی در کیش تحت پوشش کامل بیمه قرار گرفت

سرهنگی با اشاره به انجام نوسازی در بیمارستان کیش به کمک خیرین و سازمان منطقه آزاد افزود: یکی از موضوعات موجود در منطقه حضور تامین اجتماعی بود، چراکه یک بیمارستان در جزیره وجود دارد که تحت مدیریت سازمان منطقه آزاد است و مردم هزینه‌های بالایی برای درمان باید می‌پرداختند چون تامین اجتماعی نپذیرفته بود که در کیش بیمارستان راه‌اندازی کند و هزینه‌های تامین اجتماعی را بپردازند. با پیگیری‌هایی که از سازمان تامین اجتماعی انجام شد و با دعوت از مدیرعامل این سازمان به جزیره کیش و بازدید از منطقه و بیمارستان، در نهایت مصوبه شورای عالی سلامت اخذ شد که بیمارستان کیش بیمه های نیروهای مسلح، تامین اجتماعی و سلامت را تحت پوشش قرار دهد و ۹۰ درصد از هزینه‌های بستری و ۷۰ درصد از هزینه‌های مراجعان سرپایی از طریق بیمه تامین اجتماعی پرداخت شود و کسانی که بیمه تکمیلی دارند نیز تحت کامل پوشش درمان هستند.

وی با اشاره به سکونت ۴۲ هزار نفر در جزیره کیش گفت: ۲۰۰۰ نفر از این جمعیت بومی هستند.

برقراری قانون در جزیره برای کنترل اجاره مسکن و  مغازه

به گفته مدیرعامل منطقه آزاد کیش، بخش آموزش و پرورش نیز سال گذشته بهبود نسبی پیدا کرده و امسال یکی از بهترین سال‌های آموزش و پرورش در منطقه خواهد بود. همچنین برای تسهیل مسائل معیشتی برای بعضی از دستگاه‌ها از جمله آموزش و پرورش و نیروی انتظامی تعدادی واحد مسکونی که نقش مهمی در هزینه خانوار دارد از سوی سازمان منطقه آزاد کیش تامین شده و درصدد هستیم بتوانیم قانون خاص برای جزیره بگذاریم که هزینه‌های مسکن و هزینه مغازه‌ها و اجاره‌خانه‌ها را کنترل کنیم تا معیشت مردم دچار مشکل نشود.

حضور بیش از ۲۸۰ هزار گردشگر نورزی در کیش

وی اظهار کرد: امسال عید بسیار خوبی به لحاظ حضور گردشگر و رونق بازار داشتیم؛ به طوری که همزمان ۱۳ پرواز را در ترمینال جدید فرودگاه کیش مدیریت کردیم و سومین ترمینال پرتردد کشور بعد از فرودگاه مهرآباد و مشهد بودیم که نشانگر استقبال خوب از جزیره کیش است.

به گفته سرهنگی، نوروز ۱۴۰۱ مسافران نوروزی کیش ۲۷۰ هزار نفر بودند که نوروز ۱۴۰۳ به بیش از ۲۸۰ هزار نفر افزایش یافت.

ضرورت ایجاد رقابت بین سفر به کیش و سفر به کشورهای همسایه

مدیرعامل منطقه آزاد کیش حضور گردشگران در جزیره کیش طی سال گذشته را یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر اعلام کرد و درباره برنامه‌های این سازمان برای افزایش جذابیت حضور گردشگر در جزیره کیش و ایجاد رقابت بین سفرهای کیش با سفر به کشورهای همسایه اظهار کرد: پیش از این سبک زندگی و توانمندی مردم در این حد نبود که سفر خارجی بروند، اما علی‌رغم  تصورها مبنی بر اینکه اقتصاد مردم تحت تاثیر قرار گرفته است، تعداد سفرهای خارجی طی سال‌های گذشته بیشتر شده و برخی افراد سالانه سفرهای خارجی می‌روند و سفر به کشورهای همسایه از جمله عمان، ترکیه و امارات رونق گرفته است؛ درحالیکه کیش آرامش و امنیت بسیار بالایی برای گردشگران و مسافران دارد و هزینه آن نیز کمتر است؛ لذا باید به لحاظ جذابیت در این زمینه رقابت کنیم و بخش خصوصی و حاکمیتی نیز در این زمینه همراهی کنند تا کیش با سفرهای خارجی به کشورهای همسایه قابل رقابت شود و جذابیت بالاتری پیدا کند. این در حالی است که ارائه ارز مسافری به سفرهای خارجی دو برابر می‌شود که به نوبه خود سفرهای خارجی را جذاب‌تر می‌کند و به نوعی تبلیغات برای این کشورها در راستای جذب گردشگر محسوب می‌شود. در این میان سفرهای خارجی برای آژانس‌های مسافرتی صرفه اقتصادی بالاتری دارد؛ لذا این آژانس‌ها هم برای سفرهای خارجی از قبیل ترکیه و دبی تلاش می کنند و ما در منطقه آزاد هرگونه آفری ایجاد کنیم، برایشان جذاب نیست و آژانس‌های مسافرتی و بخش خصوصی فعال در تهران و شهرهای بزرگ به جای پیشنهاد سفر به کیش، پیشنهاد سفر به دبی و استانبول را می دهند، چون برایشان مقرون به صرفه است.

وی تصریح کرد: خودمان هم در جزیره کیش تلاش چندانی نکردیم برای جذب گردشگر وفاداری ایجاد کنیم تا مسافران دوباره به این جزیره برگردند. با توجه به فصل‌های کم‌فروغ در جزیره که به دلیل شرایط اقلیمی است، برخی سوء‌استفاده‌گران برای کسب درآمد سوء استفاده‌هایی می‌کنند و کالاهای خود را در زمان‌های پیک سفر با قیمت بیشتر عرضه می‌کنند که در کل این اتفاقات تصویر کیش را خراب می‌کنند و به اشتباه ممکن است برخی بگویند هزینه‌ای که برای کیش صرف می‌کنند بیشتر از کشورهای همسایه است؛ در صورتی که اینگونه نیست./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا