اقتصادیبین الملل

بندر بوموسی و سیریک افتتاح می‌شوند

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از گشایش بندر مسافری در جزیره بوموسی در ایام دهه فجر خبر داد
به گزارش توانا نیوز؛ علی‌اکبر صفایی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اعلام این خبر تصریح کرد: از دو سال پیش و ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۱۰۵ پروژه به ارزش 120 هزار میلیارد ریال از سوی سازمان بنادر و دریانوردی و از محل اعتبارات خود سازمان اجرا شده است. همچنین با اعتبار ارزی بالغ بر 132 میلیون یورو ۵۵ فروند شناور تجهیز و به ناوگان خدماتی سازمان بنادر و دریانوردی به تدریج افزوده خواهد شد.
وی ادامه داد: در حوزه تجهیزات دریایی و بندری، ۵۳ فروند تجهیز دریایی و بندری به اعتبار ۱۱۵ میلیون یورو در دست ساخت شامل یدک‌کش، بویه‌گذار، بازوی بارگیری، ماشین آتش‌نشانی است که فرآیند ساخت آنها تا ۵۴ درصد پیشرفت داشته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: با الحاق این تجهیزات دریایی و بندری، تمام ناوگان دریایی و بندری کشور در حوزه سازمان بنادر نوسازی می‌شود و تا ۳۰ سال مجموعه دریایی کشور را بیمه می‌کند.
وی همچنین گفت: امسال ۲۹۱ پروژه فعال از محل اعتبارات سازمان بنادر در دست اجرا داریم که با اعتباری به ارزش ۵۲۰ هزار میلیارد ریال در حال احداث است همچنین امسال ۸۳ هزار میلیارد ریال اعتبار تامین شده و ۷۳ درصد جذب نقدینگی داشته‌ایم.
صفایی بیان کرد: در دولت سیزدهم ۱۸ پروژه شامل سیلو نگهداری مواد معدنی، سیلوی روغن، کارخانه دام و طیور و ترمینال ریلی و غیره افتتاح شده که با صرف ۴۰۶۰ میلیارد ریال اعتبار انجام شده است.وی با بیان اینکه بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد ریال در هفته حمل و نقل در آذرماه سال جاری در حوزه دریا و بندر با حضور بخش خصوصی قرارداد ساخت امضاء شده است، خاطر نشان کرد: تمام این پروژه‌ها از سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به آرامی وارد چرخه بهره‌برداری می‌شود.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: در دهه فجر امسال ۴۳ پروژه دریایی و بندری با اعتبار ۶۵ هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال افتتاح می‌شود؛ همچنین طی این ایام بهره‌برداری از بندر مسافری بوموسی‌ در دستور کار است؛ همچنین بندر سیریک نیز همزمان به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی با اشاره به سفر قریب الوقوع رئیس‌جمهور به استان هرمزگان در خصوص سرمایه‌گذاری جدید بخش خصوصی در حوزه بنادر این استان، گفت: این بخش تاکنون سرمایه‌گذاری به ارزش ۲۱۴ هزار و ۴۰۸ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کرده است سازمان بنادر و دریانوردی نیز ۱۲ هزارو ۷۰۰ میلیارد تومان در زیربنای بندری این استان دست به سرمایه‌گذاری زده است در این میان در بندر شهید رجایی ۲۴۰۰ هکتار اراضی جدید به بندر اضافه‌ شده که با طرح جامع، پل ۱۳۰۰ متری ساخته می‌شود تا اراضی جدید به اراضی قبلی اضافه شود، در ۴۵۰ هکتار از این اراضی جاده‌کشی و برق و آب‌رسانی در حال انجام است تا بخش خصوصی در آن سرمایه‌گذاری کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره توعه نرم‌افزاری در حوزه بنادر و دریانوردی نیز تصریح کرد: نرم‌افزار جامع فعالیت‌های بندری تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد که به این ترتیب صدور مجوزها بدون نیاز به حضور فیزیکی انجام خواهد شد.

وی در ادامه اظهارات خود با اشاره به اثرات مهم سند توسعه دریامحور ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در همگرایی هر چه بیشتر فعالان حوزه دریا، اظهار داشت: به محض ابلاغ سند، کارگروه ویژه آن با محوریت معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل و از نهادهای عمومی و خصوصی و بخش‌های دولتی، نخبگان و صاحب‌نظران دعوت شد و نظرات همگی در این خصوص اخذ شده است.
صفایی با اشاره به سهم ۸ درصدی اقتصاد دریا در تولید ناخالص داخلی کشورها، بیان کرد: در مدت ۲ سال تهیه سند راهبردی توسعه دریامحور، سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان سازمان حاکمیتی دریایی کشور تلاش کرد اقداماتی انجام دهد در راستای تحقق اهداف سند اقدامات اجرایی عملیاتی شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درخصوص کاهش تراز دریای خزر نیز گفت: به دنبال مطالعاتی که از سنوات گذشته بود به تازگی مطالعه‌ای جدیدی در این رابطه شروع شده است، بر این اساس وضعیت در خزر بحرانی نیست اما لایروبی خزر درحال انجام است و برنامه‌ریزی برای مدیریت و مقابله با کاهش آب خزر برنامه‌ریزی خواهیم داشت طرف روسی نیز با مشارکت شرکت‌های ایرانی در لایروبی رود ولگا است.
وی درباره وضعیت ترانزیت نیز تصریح کرد: طبق برآوردهای صورت گرفته ترانزیت امسال ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش دارد.
صفایی با بیان اینکه قیمت و مدت زمان عبور کالا برای صاحبان کالا مهم است، گفت: ما توجه کرده‌ایم و آنچه فرمول ماست این است که شرکت‌های کشتیرانی سرویس‌های مستقیم با کشورهای طرف مقابل برقرار کنند و مسیرهای افزایش یابد.
وی بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون ۲.۵ میلیون تن ترانزیت سوخت از طریق بندر امام و اقلیم کردستان عراق داشته‌ایم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: در کنار بندر هرمز، بندرگاه نخل ناخدا و بندرگاه شهید حقانی در بندرعباس به سه ضلع توسعه سفرهای دریایی در قشم تبدیل می‌شود.
وی در بخش دیگری از نشست خبری با خبرنگاران به موضوع قرارداد با هندی برای توسعه بندر چابهار پرداخت و گفت: از طرف هندی دعوت شده است که اسفندماه امسال به ایران بیایند و قرارداد بلندمدت تازه‌ای(۱۰ ساله) منعقد شود که سفیر هند در این موضوع پیگیری خوبی داشت.
صفایی افزود: اولویت ما در چابهار توسعه گنتری‌کرین و جرثقیل‌های دروازه‌ای است تا شاهد رفع برخی مشکلات در این بندر و افزایش روزافزون تخلیه و بارگیری کالا در این بندر باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا