اقتصادیعمومی

رد پای تورم بر صنعت پوشاک

به گزارش توانانیوز، صنعت پوشاک در دنیای امروز با موانع بسیاری روبه‌رو است که شرایط را برای تولیدکنندگان با مشکل مواجه کرده است. یکی از این مشکلات تأمین مواد اولیه است که تاثیر بسزایی در کیفیت محصول تولیدی دارد ولی تولیدکننده برای تأمین آن با مشکلاتی مواجه است. کیفیت مواد اولیه و هزینه تأمین آن امروز ثبات و پایداری ندارد و تولیدکننده مواد مرغوب را با هزینه گزاف و عمدتاً وارداتی تهیه کرده و از آنجایی که ثبات قیمت وجود ندارد هزینه تمام شده بعضاً خیلی بالاتر از برآورد اولیه است. باتوجه به تغییر قیمت مواد اولیه، سود تولیدکننده کمتر می‌شود و این افزایش قیمت فقط شامل مواد اولیه نمی‌شود و با افزایش تورم باید دستمزد نیروی کار نیز افزایش یابد که منجر به کاهش سود تولیدکننده می‌شود.

با همه این احوال افزایش قیمت پوشاک سبب کاهش قدرت خرید شده و باز هم تولید کننده است که برای عدم ضرر مکرر محصولات را با سود اندک عرضه می‌کند و این امر در طولانی مدت می‌تواند اثر مخربی بر تولیدات داخلی داشته باشد زیرا تولیدکننده نمی‌تواند روند کار خود را پیشرفت دهد و بعضاً از عرصه تولید خارج می‌شوند.

تناقض قاچاق پوشاک

بررسی آمارهای رسمی نشان می‌دهد که طی سال‌های گذشته قاچاق پوشاک در ایران از مرز ۲میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار فراتر رفته بود که به همین جهت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از سال ۹۶ اقدام به مقابله با قاچاق پوشاک کرد. البته این طرح چند بار متوقف شد اما مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق معتقدند که پس از اجرای طرح، قاچاق پوشاک کاهش یافته است. حجم قاچاق پوشاک نزدیک به ۲/۶ میلیارد دلار برآورد شده که در حال حاضر قاچاق پوشاک به یک میلیاردو ۱۳۹میلیون دلار رسیده است یعنی تقریباً نصف شده است. آنچه در میدان مشاهده می‌شود و فعالان این عرصه معتقدند این است که میزان قاچاق بیش از این آمار است و به طور میانگین سالانه هشت تا نه میلیارد دلار حجم مصرف پوشاک کشور است حال اگر سهم پوشاک وارداتی یک میلیارد و خورده‌ای باشد عملاً نباید در بازار پوشاک وارداتی حضور محسوسی داشته باشد اما واقعیت چیز دیگری‌است.

امروزه شاهد گسترش پوشاک استوک به کشور هستیم؛ پوشاکی که یا فصل آن‌ها گذشته یا در انبارهای خارج از کشور مانده و قاچاق‌چیان پوشاک به صورت کیلویی و ارزان خریداری کرده و با قیمت بالاتری در کشور به فروش می‌رسانند ولی قیمت بالاتر آن باز هم از محصولات تولیدی کشور ارزان‌تر است و محصولات ایرانی به دلیل معضلاتی که در تولید با آن مواجه هستند، یارای مقابله با آن را ندارند.

می‌توان گفت قاچاق پوشاک تأثیر زیادی بر کاهش تولیدات داخلی دارد اگرچه شاید نسبت به دهه گذشته قاچاق کمتر شده باشد ولی شواهد نشان می‌دهد همچنان قاچاق یکی از موانع تولید پوشاک است و مقابله با آن باید ادامه داشته باشد . تناقض آمارها نیز خود گویای این امر می‌باشد که سه ارگان و نهاد موازی در این عرصه آمار یکسانی ارائه نمی‌دهند.

نویسنده وجیهه قپانداران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا