اقتصادی

اقتصاد ایران بسته به توسعه دریامحور

به گزارش توانانیوز، توسعه دریامحور و شیلات با اولویت سواحل و منابع آبی داخل، سیاست راهبردی وزارت جهاد کشاورزی است چرا که کشور ما با وجود ۳هزارو۳۰۰کیلومتر نوار ساحلی از ظرفیت بالقوه‌ای در این زمینه برخوردار است. بنابر فرمایشات رهبری ایجاد خط ریلی در جنوب کشور از سواحل مکران به خوزستان تا سیستان‌وبلوچستان به جاسک و چابهار و در نهایت بندرعباس جهت توسعه گردشگری، اقتصادی، فرهنگی و تجاری با ایجاد شبکه‌های حمل‌ونقلی از جمله راه و راه‌آهن شکل می‌گیرد که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و برای جا‌به‌جایی کالاها می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل شود.

امکان افزایش ۲برابری سرانه مصرف با توسعه اقتصاد دریا محور

ارسلان قاسمی، مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان با بیان اینکه طی این سال‌ها از اقتصاد دریا غافل بودیم، گفت: طی سال‌های اخیر بخش خصوصی و دولتی به گونه‌ای در بحث اقتصاد دریامحور غفلت داشتند که سیاست دریامحور توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد. به گفته او، ابلاغ سیاست دریامحور توسط رهبری نقطه عطفی برای استفاده از منابع دریاست. به رغم آنکه در همه جای دنیا ملاحظه می‌کنیم که شهرهای پرجمعیت و بزرگ در حوزه اقتصاد در کنار دریا هستتد، اما در کشور ما بالعکس است و در جاهایی که می‌توان اقتصاد پویا داشت، نداریم. به عنوان مثال ذوب‌ آهن وسط کویر ایجاد کردیم یا نمونه دیگر پتروشیمی‌ها هستند که از منابع دریا استفاده نمی‌کنیم.

پرورش ماهی در قفس اولویت توسعه اقتصاد دریا محور است

آرش بنی‌زاده، مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی گفت: در خصوص اقتصاد دریامحور عموماً تولیدات آبزی پروری در آب‌های داخلی‌است و در بحث قفس باید برنامه ریزی جدی داشت. به گفته او، هر توسعه‌ای با دید بازار باید باشد به طوری که اگر بازار دیده نشود، توسعه مقرون به شکست می‌شود، لذا امیدواریم زیرساخت‌های لازم ایجاد شود تا اقتصاد دریامحور پایه‌های خود را بگیرد. باتوجه به آنکه قیمت ماهی نسبت به دیگر پروتئین‌ها گران است، از این رو باید تمهیداتی اتخاذ شود تا آبزیان همانند محصولات دام و طیور با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار بگیرند.

ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور از سوی رهبر معظم انقلاب که در اجرای بند یک اصل یکصدودهم قانون اساسی انجام شد، فصل نوینی را در حوزه اقتصاد دریامحور باز کرد و امیدها را نسبت به استفاده از اقتصاد دریا افزایش داد. حال امیدواریم با توسعه اقتصاد دریامحور بتوان نسبت به ایجاد اشتغال پایدار در استان‌های دریامحور و افزایش ارز آوری اقدام کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا