بین الملل

توهم نتانیاهو برای جنگ با لبنان

از زمان شروع جنگ اسرائیل و غزه، پس از حمله حماس در ۷ اکتبر، ترس اصلی این بود که این درگیری ممکن است بسیار گسترده‌‌تر و مرگبارتر شود.به گزارش بی‌‌بی‌‌سی، یک روز پس از حمله حماس، قدرتمندترین گروه مسلح حزب‌‌الله لبنان در همبستگی با حماس، راکت‌‌ها و گلوله‌‌های هدایت‌‌شونده را به سمت اسرائیل شلیک کرد که با واکنش تلافی‌‌جویانه پهپادها و توپخانه‌‌های اسرائیلی مواجه شد.

به گزارش توانانیوز، آیا اسرائیل آسیب‌‌دیده و آسیب‌‌پذیر، با نخست‌‌وزیری که برای بقای سیاسی می‌‌جنگد، می‌تواند تصمیم بگیرد که باید تهدید را در سراسر مرز شمالی‌‌اش در لبنان خنثی کند؟ ترس این بود که دولت بنیامین نتانیاهو ممکن است در جبهه دوم در جنگ یعنی علیه حزب‌‌الله وسوسه شود؛ گروهی که مانند حماس قصد نابودی دولت یهود را دارد و اگر چنین است، ایران به عنوان حامی کلیدی حزب‌‌الله در منطقه و دشمن قسم خورده آمریکا چه واکنشی خواهد داشت؟

ایـــــن هــفته اســـــــرائـــیل حملات هوایی بیشتری را به دره بقاع در عمق لبنان انجام داد و تعداد کشته‌‌شدگان در لبنان از زمان آغاز درگیری به بیش از ۲۴۰ نفر رسید.در تلافی، حزب الله ۱۰۰ موشک کاتیوشا را به شمال اسرائیل شلیک کرد که سنگین‌‌ترین حمله آن از زمان آغاز جنگ با اهدافی از جمله پایگاه‌‌های ارتش اسرائیل در بلندی‌‌های جولان بود. از ماه اکتبر تاکنون حداقل ۱۷ اسرائیلی در حملات لبنان و سوریه کشته شده‌‌اند. موشک‌‌های این هفته باعث شد تا ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی راست افراطی اسرائیل، خطاب به وزیر دفاع یوآو گالانت، پست خشمگینانه‌‌ای را منتشر کند با این محتوا که: «ارتش مسوولیت شماست. منتظر چه هستید؟ ما باید شروع به پاسخ، حمله کنیم.

جنگ، حالا!»ماه گذشته، هرزی هالوی، رئیس ستاد نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) گفت: «ما اکنون بر آمادگی برای جنگ در شمال تمرکز کرده‌‌ایم.» برای مدت طولانی، به نظر می‌‌رسید که درگیری‌ها در مرز به دقت حول خطوط قرمز ناگفته تنظیم شده بود تا از تبدیل جنگ به جنگ همه‌جانبه جلوگیری شود. حسن نصرالله، رهبر حزب الله، خواستار جنگ نیست. خاطرات لبنان از جنگ سال ۲۰۰۶ با اسرائیل که بیش از ۱۰۰۰ لبنانی کشته بر جای گذاشت، هنوز تازه است و اسرائیل می‌داند که توان نظامی حزب الله به مراتب بیشتر از حماس است.

فقط عقب نگه داشتن حزب الله

نظرسنجی منتشر شده در روزنامه معاریو این کشور در ماه گذشته نشان داد که ۷۱‌درصد از پاسخ دهندگان طرفدار عملیات نظامی در مقیاس بزرگ برای عقب راندن حزب الله هستند. ساریت زهوی که در نزدیکی مرز لبنان زندگی می‌کند و ریاست مرکز تحقیقات آلما  را که در زمینه تهدید تخصص دارد عهده‌‌دار است، می‌‌گوید که هدف حزب الله «کشاندن اسرائیل به جنگ بدون آغاز واقعی آن است.» اما، او استدلال می‌کند، اسرائیل به دنبال رویارویی همه‌جانبه نیست. «منافع اسرائیل اجتناب از جنگ تمام عیار در عین دستیابی به یک وضعیت امنیتی بهبود یافته و در عین حال آسیب رساندن به تیپ‌‌های حزب الله تا حد امکان است. ما توانایی حزب الله در اینجا و هزینه جنگ را درک می‌کنیم.»

او معتقد است که استفاده حزب‌‌الله از راکت‌‌هایی که برد بیشتری نسبت به موشک‌‌های ضدتانک دارد، گواه تغییر در تاکتیک‌‌ها و توانایی‌‌های نظامی این گروه است.حزب‌‌الله هزینه‌‌های جنگ را در نظر می‌گیرد، اما آنها به آینده نزدیک نگاه نمی‌‌کنند، بلکه سال‌ها به جلو نگاه می‌کنند. او می‌‌افزاید: «آنها قبلا با تخلیه اجباری ده‌‌ها‌هزار اسرائیلی به نتیجه رسیده‌‌اند.»/دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا