اجتماعیعمومی
موضوعات داغ

آلودگی بحران همیشگی کلانشهرها

آلودگی به عنوان مهم ترین عامل خطر محیطی در بروز و پیشرفت برخی بیماری ها از جمله سرطان ریه، آسم، آلزایمر، پارکینسون، عوارض روانی، تأثیرات مخرب بر روی جنین و بسیاری دیگر از بیماری ها اثر گذار است .

به گزارش توانانیوز، مجموع مرگ و میرهای ناشی از آلودگی تهران طی سال های 1384 تا 1393بیش از 53 هزار نفر بوده که بیش از 42 هزار نفر این تعداد مرتبط با بیماران قلبی و تنفسی بوده است.
افزایش سریع جمعیت و به تبع آن وسایل حمل و نقل در شهرهای بزرگ، چالش های زیادی را برای توسعه پایدار ایجاد کرده و باعث آلودگی‌های محیطی شده که نیازمند راه‌حل است.

رشد صنایع و کارخانه ­ها از آغاز انقلاب صنعتی و به تبع آن افزایش مصرف سوخت­ های فسیلی از یکسو و تخریب جنگل­ ها و تغییر کاربری اراضی کشاوزی از سوی دیگر باعث افزایش گازهای گلخانه ­ای مخصوصاً گاز CO2 در چند دهه اخیر شده است.

در این بین تشدید تغییرات اقلیمی و کاهش مقادیر و فراوانی روزهای بارشی طی چند سال اخیر به افزایش آلودگی به ویژه در شهر تهران منجر شده است. در واقع می توان خود تغییر اقلیم را به زبان ساده به همین افزایش آلاینده های جوی مرتبط دانست. به نحوی که این آلاینده ها از خروج گرمای زمین در جو جلوگیری کرده و در نتیجه موجب افزایش دمای هوا و تغییر در دیگر عناصر و پدیده های آب و هوایی می شوند.

در نهایت می توان گفت ما باید در مکانیابی صنایع دقت کنیم به ویژه برای شهر تهران با توجه به جهت وزش باد که عموماً غربی به شرقی است جریان باد به راحتی دود ناشی از صنایع را از غرب تهران بر روی شهر منتقل می کند. همچنین با توسعه پایدار اشتغال و شرایط اقتصادی مناسب شرایطی را فراهم کنیم تا مهاجرت بی رویه به سمت استان های پرجمعیت به ویژه تهران کاهشی شود و حتی به مرحله ای برسیم یک مهاجرت معکوس را ایجاد کنیم تا بلکه از این حجم آلودگی که عمدتاً ناشی از وسایل حمل و نقل است، کاسته شود.

نویسنده :فرزانه جعفری

اقلیم شناس و مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا