بین الملل

میزبان بعدی حماس در منطقه کیست ؟

حماس بنا دارد از قطر به یک کشور عربی دیگر نقل مکان کند.

به گزارش توانانیوز ،  روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال مدعی است که رهبری سیاسی جنبش حماس به دنبال خروج از محل سکونت فعلی خود در قطر است.

تصمیم حماس نتیجۀ تشدید تنش‌ها میان آمریکا و قطر است. نمایندگان کنگرۀ آمریکا فشارهای خود را بر قطر به دلیل پیوند‌های آن با سازمان حماس افزایش داده‌اند.

همچنین تصمیم حماس و فشارهای آمریکا بی ارتباط با بن‌بست مذاکرات آتش‌بس میان حماس و اسرائیل و آزادی گروگان‌ها نیست.

اما استدلال سناتورها این است که قطر بعنوان اصلی تربن متحد خارج از ناتو نباید میزبان حماس باشد که از دید آمریکایی‌ها عامل حوادث هفت اکتبر بوده است.

روزنامه به نقل از مقامات عربی ادعا کرد که رهبری حماس در روزهای اخیر با حداقل دو کشور منطقه از جمله سلطان‌نشین عمان ارتباط برقرار کرده است.

اما دیدار روز شنبه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در کاخ «دلمه پاغچه» در استانبول با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، ترکیه را به دومین مقصد حماس در منطقه تبدیل کرده است.

حمایت ترکیه از جریان اخوان المسلمین در منطقه باعث شده تا آنکارا و استانبول به مقصد بسیاری از نیروها، گروه‌ها و شخصیت‌های اخوانی تبدیل شوند.

به نظر می‌رسد که شانس میزبانی ترکیه به نسبت عمان قدری بیشتر است، اگرچه اردوغان بدون دریافت امتیازهای قابل توجه در قالب یک معامله به سادگی حاضر نخواهد بود انتقادهای آمریکا را به جان بخرد./دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا