اقتصادی

با افتخار پسرفت می‌کنیم؟

مجتبی دانشطلب

اقتصاد ایران چه رتبه‌ای در جهان دارد؟ حتما پایین‌تر از بیستم است اما در تولید برق فسیلی به رتبه نهم در جهان رسیده. ترقی معکوس را می‌بینید؟ آمار اینطور کامل می‌شود که گاز خانگی فراوانی مصرف می‌کنیم و خیلی جاها با اینکه نیاز نبوده دو خط انرژی (برق و گاز) احداث شده.

به گزارش توانا نیوز ،مدیر «شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی» با افتخار گفته به افتتاح و افزایش ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی ادامه می‌دهند. عبدالرسول پیشاهنگ بدون اینکه متوجه فاجعه باشد اعلام کرده سال گذشته بالغ بر ۹۲.۵ درصد برق کشور از نیروگاه‌های فسیلی تأمین شده.

سهم هسته‌ای در برق ما تقریبا یک درصد است و سهم انرژی‌های نو (خورشیدی و بادی) در همان حدود. در دنیا چه خبر است؟ اندیشکده امبر اعلام کرده سال گذشته انرژی‌های تجدیدپذیر بیش از ۳۰ درصد از برق جهان را تأمین کرده‌اند. بیشترین رشد هم در انرژی خورشیدی گزارش شده.

بی‌معنی است اگر برگردیم و ظرفیت ایران برای تولید برق خورشیدی یا شعار دولت (۱۰ هزار مگاوات تجدیدپذیر در چهار سال) را به یاد بیاوریم که یک دهمش را هم محقق نکرده‌اند. شعارهای دهان‌پرکن می‌دهند اما باز توربین حرارتی می‌زنند تا نفت و‌ گازمان دود شود و‌ منابع آب‌مان بخار.

بارِ دیگر مرور کنیم: بیشتر برق‌مان از نیروگاه‌هایی می‌آید که گاز می‌سوزانند، ناترازی گاز داریم، دولت به توسعه نیروگاه‌های گازی ادامه می‌دهد. با چه ادبیاتی می‌شود رئیسی، مخبر و محرابیان را توصیف کرد تا نگویند توهین‌آمیز است؟ کاش مدافعان دولت خودشان پیشنهاد بدهند. /مکتوبات

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا