بین الملل

ساز مخالف آمریکا با اروپا بر سر ایران

آغاز نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین اتریش به صحنه اختلافات آمریکا با سه کشور اروپایی بر سر ایران تبدیل شده است.

به گزارش توانانیوز،  شریه وال استریت ژورنال آمریکا گزارش کرده که دولت جو بایدن به متحدان اروپایی فشار می‌آورد تا قطعنامه پیشنهادی خود در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را پس بگیرند.

این نشریه به نقل از دیپلمات‌ها گفته است در حالی که بریتانیا و فرانسه مشغول تهیه طرحی علیه تهران هستند، جو بایدن مخالف چنین اقدامی است زیرا می‌خواهد از تشدید تنش‌ها با تهران قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در پائیز امسال جلوگیری کند.

بنا بر آخرین گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اعضای شورای حکام، ذخایر اورانیوم غنی شده در ایران به ۳۰ برابر حد توافق شده در برجام رسیده است. موضوعی که باعث نگرانی تروئیکای اروپایی شده و بر ضرورت فشار بر ایران و صدور یک قطعنامه الزام آور تاکید کرده‌اند.

اما آنچه باعث مخالفت واشنگتن با طرح اروپایی‌ها شده، مذاکراتی است که در چند ماه گذشته و بخصوص دو هفته پیش بین ایران و آمریکا به شکل غیرمستقیم در سلطان نشین عمان در جریان است. مذاکراتی با هدف مدیریت تنش‌ها و محدودسازی آن که همزمان در نیویورک هم در دستور کار دو طرف قرار دارد.

استدلال آمریکا این است که طرح اروپا برای صدور قطعنامه ضمن اینکه این مذاکرات را متوقف خواهد کرد، مجددا تنش‌ها را به روابط منطقه ای ایران و آمریکا باز خواهد گرداند.

بنابراین می‌توان انتظار داشت که خروجی نشست ۱۴ خرداد شورای حکام در نهایت به صدور یک توصیه غیرالزام آور منتهی شود و راه را همچنان برای مذاکرات محدودسازی تنش بین تهران و واشنگتن فراهم کند./دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا