اجتماعی

تله‌ی «شیک» صنایع دخانی برای مشتریان کم‌ سن‌ و سال

بسیاری از مردم دنیا در این دوران که به «عصر پیشرفت» معروف است، بیشتر عمر خود را در تکاپو هستند تا از سبک زندگی مدرن، جا نمانند و برای هرچه بیشتر «لاکچری زندگی کردن» از یکدیگر سبقت می‌گیرند غافل از اینکه بسیاری اوقات، این انتخاب به بهای هدر رفتن تمام روزهای عمر در اضطراب و حسرت نداشته‌ها و حتی گاهی به قیمت جان تمام می‌شود.

به گزارش توانا نیوز ، گاهی تمام این تقلاها و دست و پا زدن‌ها فقط به این خاطر است که در نگاه دیگران باکلاس و مُد روز به نظر برسیم و در جمع دوستان و آشنایان، پذیرفته شویم و حتی شاید به اصطلاح «یک سر و گردن» از آنها بالاتر باشیم. برای بعضی اشخاص این تنها راه برای نشان‌ دادن برتری‌شان در بین اطرافیان است، حتی اگر بهای این برتری‌جویی از دست دادن چیزهای ارزشمندتری مثل آسایش، سلامتی و ساده‌زیستی باشد.

ژست‌ِ رانندگی با ماشین‌های گرانقیمت، مُدپوشی، به دست گرفتن موبایل‌های مدل بالا با قیمت‌های گزاف و صرف هزینه‌های سنگین برای طراحی و ساخت آپارتمان‌های مجلل با مبلمان لوکس که به نوبه خود بنزین در آتش مصرف‌گرایی می‌ریزد، همگی از دسته رفتارهایی‌ هستند که نه تنها مزایای پیشرفت و نوآوری را قربانیِ «حرصِ تجمل‌گرایی» می‌کنند بلکه در نهایت به هدر رفتن سرمایه، عمر و حتی سلامت جسم و روان بشریت تمام می‌شود و یکی از در دسترس‌ترین این ژست‌های شیک و مد روز که در مدت زمانی کوتاه، تاثیر سوء آن بر نعمت سلامتی آشکار می‌شود، سیگار کشیدن است.

کم نیستند نوجوانانی که تحت تاثیر تبلیغاتِ شخصیت‌های معروف و سلبریتی‌هایی قرار می‌گیرند که با ژست سیگار کشیدن، در نگاه این قشرِ کم‌سن و سال و در عین حال سرمایه‌های مهم جوامع، شیک و باکلاس به نظر می‌رسند.

در نهایت این تصاویر و تبلیغات به الگویی اثرگذار اما در عین حال مخرب در زندگی کودکان و نوجوانان تبدیل می‌شوند.

فیلم‌های سینمایی و بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های خانگی، خالی از صحنه‌های سیگار کشیدن سلبریتی‌ها و بازیگران معروف نیستند و حتی یک فیلم از هزاران بازیگر مشهور وجود ندارد که پُکی به سیگار نزنند. سیگار پشت سیگار روشن می‌شود و دود همه فضا را پُر می‌کند؛ انگار فیلمی برای مسابقه سیگار کشیدن است.

بی‌تردید برای سرمایه‌گذاران اصلی در صنعت جهانی دخانیات، این واقعیت که کودکان و نوجوانان با تکرار تماشای این صحنه‌ها، چه رفتارهایی را سرمشق و الگوی دائمی زندگی خود قرار می‌دهند اهمیتی ندارد و سودهای میلیاردی حاصل از فروش و قاچاق سیگار، آنقدر جذاب است که عده‌ای حتی سلامت اجتماعی و عمومی را برای کسب آن، ذبح می‌کنند.

و این‌بار یکی از محصولات جدیدی که به طور خاص کودکان و نوجوانان را هدف قرار می‌دهد، سیگارهای الکترونیکی با رنگ و لعاب و طعم‌های جذاب است.

تله‌ی «شیک» صنایع دخانی برای مشتریان کم‌ سن‌ و سال

سیگارهای الکترونیکی ابتدا به عنوان ابزاری برای کمک به ترک سیگار معرفی شدند اما حالا با گذشت چند سال از عرضه این محصولات و فراگیری گسترده آنها میان کودکان و نوجوانان به ویژه در اروپا و آمریکا، کارشناسان سازمان جهانی بهداشت (WHO) نسبت به آسیب‌های جبران‌ناپذیری که این وسیله بر سلامت مصرف‌کنندگان می‌گذارد، هشدار می‌دهند.

بنابر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان جهانی بهداشت، تولیدکنندگانِ جهانیِ محصولات دخانی با ارائه سیگارهای الکترونیکی به بازار که دارای طعم‌های متفاوت و شیرین هستند، هدف ایجاد اعتیاد در بین کودکان و نوجوانان را دنبال می‌کنند.

سازمان جهانی بهداشت هشدار می‌دهد که صنعت جهانی دخانیات انواع ترفندها را برای معتاد کردن کودکان در سنین پایین به کار می‌برد.

تحقیقات مختلف و ادامه‌دار نشان می‌دهد که ویپ‌ها و پادها برای ترک مصرف دخانیات موثر نیستند و درعوض، شواهد نگران‌کننده‌ای در مورد اثرات نامطلوب آنها بر سلامت مصرف‌کنندگان به دست آمده است.

این سازمان هشدار می‌دهد که صنایع دخانیات قصد دارند کودکان را از طریق سیگارهای الکترونیکی مادام‌العمر معتاد کنند. این نهاد بهداشتی جهانی در عین حال تاکید کرد که گسترش این معضل در اروپا به شدت نگران‌کننده شده است.

کارشناسان می‌گویند این نوع از محصولات دخانی که عمدتا رنگ‌های متنوع و روشن دارند، این روزها مانند اسباب‌بازی به بازار عرضه می‌شوند و بسیار اعتیادآور هستند.

سازمان بهداشت جهانی صنعت تنباکو را متهم کرده است که تولیدکنندگان قصد دارند از این طریق کودکان را مادام‌العمر معتاد کنند. در ماه‌های اخیر هشدارهای این سازمان نسبت به تبلیغات فریبنده سیگار الکترونیکی برای خردسالان نیز شدت گرفته است./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا