سیاسیانتخابات

صف بلند کاندیداتوری از حضور باسابقه‌های مجلس تا سونامی نمایندگان ادوار

صف بلند کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم که در آن چهره های زیادی از نمایندگان ادوار به چشم می خورد به سرعت با انتقاداتی روبرو شد.

به گزارش توانانیوز، نیلوفر مولایی:هنگامه انتخابات که می‌شود، صدای «أنا رجل» از هر سویی بلند می‌شود. از چهره‌های اقتصادی و نظامی های سابق گرفته تا سیاسیونی که چندبار ردای کاندیداتوری به تن کرده اند و دست رد مردم در پای صندوق‌های رأی به سینه آنها خورده، اما همچنان اصرار بر حضور دارند.هر چند که پیش از آغاز ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری، گمانه‌زنی‌هایی برای حضور برخی از چهره‌های سیاسی مانند مسعود پزشکیان، علی لاریجانی، محمدباقر قالیباف، همتی، علیرضا زاکانی و …. به گوش می‌رسید اما اسامی دواطلبان انتخابات ریاست جمهوری را که مرور کنید، نام چهره‌هایی به چشم می‌خورد که سال‌های حضورشان در عرصه سیاسی، به اندازه سابقه رفت و آمدشان به بهارستان است.

از حضور باسابقه‌های مجلس تا سونامی نمایندگان ادوار

اولین چراغ کاندیداتوری در انتخابات را محمدرضا صباغیان، نماینده دوره‌های دهم، یازدهم و دوازدهم روشن کرد. او در ساعات آغازین شروع ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری با حضور در ساختمان سیاسی خیابان فاطمی، علم کاندیداتوری خود را بلند کرد تا از همین نقطه سونامی کاندیداتوری مجلسی های فعلی و سابق به راه بیفتد. در روز اول و پس از صباغیان، عباس مقتدایی و مصطفی کواکبیان هم از دیگر چهره‌های پارلمانی بودند که در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کردند.

علی لاریجانی و مسعود پزشکیان نیز از چهره‌های دیگری بودند که در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ثبت نام کردند با این تفاوت که فردی مانند لاریجانی سبقه سیاسی فراتر از مجلسی بودن دارد یا مسعود پزشکیان که وزارت دولت اصلاحات را در کارنامه خود داشته است. علیرضا زاکانی از دیگر نمایندگانی بود که در روز دوم به وزارت کشور رفت و البته زهره الهیان، فداحسین مالکی، حبیب‌الله دهمرده، رضوانی، نوروزی، زاهدی، شیخ، صادقی، وکیلی، دستجردی و …

این سونامی در روزهای بعدی هم ادامه یافت تا آنجا که بنا بر آمار منتشر شده بیش از ۷۰ درصد کاندیداهای این دور از انتخابات سابقه حضور در پارلمان را داشته اند.

خبرگزاری ایسنا،  در مطلبی در نقد این رویه که در این دور از مجلس به شدت برجسته شده بود، نوشت: « شاهد حضور افرادی در ستاد انتخابات کشور بودیم که هرچند قانون به آنها اجازه ثبت‌نام می‌دهد اما عرفا برای جایگاه ریاست‌جمهوری مناسب نیستند. برخی از نمایندگان ادوار مجلس که سال‌ها از آنها خبری نبوده یا برخی نمایندگان که در انتخابات اخیر مجلس رای نیاورده‌اند هم در بین افراد ثبت‌نام شده دیده می‌شوند. وجود چنین افرادی، احتمال وجود نامزد پوششی بودن یا سهم‌خواهی را تقویت می‌کند بدین منظور که برخی از این داوطلبان از فاصله جایگاه خود با صندلی ریاست‌جمهوری اطلاع دارند، ولی دنبال سهم‌خواهی برای آینده خود هستند.»

سعید حجاریان، تئوریسین جریان اصلاحات نیز در واکنش به ثبت نام چهره های سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «یک دست کت و شلوار آراسته، چند قدم آهسته، چرخاندن شناسنامه و چند فلاش دوربین…تمام! نه از برنامه منسجم می گویند، نه از اعضای موثر کابینه احتمالی شان. نام این‌ها هر چه باشد، سیاست‌ورزی و انتخابات نیست!»

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «برخی از حضور چند نامزد انتخاباتی دچار ترس و ناامیدی شده‌اند. نگران نباشید. آنها در ساختار موجود اجازه رشدی بیش از این جایگاهی که هستند را ندارند. کارکرد آنان در حد پریدن به اصلاح‌طلبان یا برای ترساندن مردم و ترغیب به شرکت و رای دادن به رقبای آنان؛ یا پیشمرگ نامزد اصلی شدن است.»

آنها که شاید بیایند

هنوز ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری به پایان نرسیده و یک ساعت دیگه تا پایان کورس ثبت نام ها باقیمانده است، سونامی کاندیداتوری اما ادامه دارد و از گوشه و کنار خبرهایی درباره حضور برخی دیگر از نمایندگان مجلس در کارزار رقابت‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری شنیده می‌شود. محمدصالح جوکار، علاءالدین بروجردی از جمله نمایندگان مجلسی هستند که تاکنون نامشان برای کاندیداتوری در انتخابات شنیده شده است.خبرانلاین

* در جدول اسامی ۴۶ نماینده ادوار مجلس که تاکنون کاندیدا شده اند را مشاهده می کنید. (این جدول درحال کامل شدن است)

ردیفنام کاندیداادوار مجلس
۱علی آذریدوره‌های یازدهم و دوازدهم
۲محمود احمدی‌بیغشدوره‌های هشتم و یازدهم
۳زهره الهیاندوره‌های هشتم و یازدهم
۴عبدالرحیم بهارونددوره ششم
۵مسعود پزشکیاندوره‌های هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم
۶محمدرضا پورابراهیمیدوره‌های نهم، دهم و یازدهم
۷جلیل جعفری بنه‌خلخالدوره نهم
۸سید قاسم جاسمیدوره دهم
۹هاجر چنارانیدوره‌های دهم و یازدهم
۱۰وحید جلال‌زادهدوره یازدهم
۱۱سید شمس‌الدین حسینیدوره‌های یازدهم و دوازدهم
۱۲شهریار حیدریدوره یازدهم
۱۳محمد خوشچهرهدوره هفتم
۱۴حبیب‌الله دهمرهدوره‌های دهم و یازدهم
۱۵سید احمد رسولی‌نژاددوره‌های چهارم، پنجم، هفتم و یازدهم
۱۶غلامحسین رضوانیدوره یازدهم
۱۷علیرضا زاکانیدوره‌های هفتم، هشتم، نهم و یازدهم
۱۸محمد مهدی زاهدیدوره‌های دهم، یازدهم و دوازدهم
۱۹سیده حمیده زرآبادیدوره دهم
۲۰حسن سبحانیدوره‌های پنجم، ششم و هفتم
۲۱اصغر سلیمیدوره‌های دهم و یازدهم
۲۲مهدی شیخدوره دهم
۲۳ضرغام صادقیدوره نهم
۲۴محمود صادقیدوره دهم
۲۵محمدرضا صباغیاندوره‌های دهم، یازدهم و دوازدهم
۲۶حسینعلی قاسم‌زادهدوره‌های پنجم، ششم و هفتم
۲۷محمدباقر قالیبافدوره‌های یازدهم و دوازدهم
۲۸حسن کامران دستجردیدوره‌های چهارم، پنجم، هفتم، هشتم، نهم و دهم
۲۹حمید کریمیدوره پنجم
۳۰مصطفی کواکبیاندوره‌های هشتم و دهم
۳۱محسن کوهکندوره‌های چهارم، هفتم، هشتم و دهم
۳۲حسین گروسیدوره‌های هشتم و نهم
۳۳علی لاریجانیدوره‌های هشتم، نهم و دهم
۳۴فداحسین مالکیدوره‌های یازدهم و دوازدهم
۳۵مجتبی محفوظیدوره یازدهم
۳۶حسن محمدیاریدوره یازدهم
۳۷عباس مقتداییدوره‌های نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم
۳۸اردشیر مطهریدوره یازدهم
۳۹محمدرضا میرتاج‌الدینیدوره‌های هفتم، هشتم و یازدهم
۴۰سید احمد موسویدوره‌های سوم، چهارم و هفتم
۴۱حسین میرزاییدوره یازدهم
۴۲الیاس نادراندوره‌های هفتم، هشتم، نهم و یازدهم
۴۳غنی نظری خانقاهدوره یازدهم
۴۴حسن نوروزیدوره‌های هشتم، دهم و یازدهم
۴۵محمدعلی وکیلیدوره دهم
۴۶علیرضا ورناصریدوره یازدهم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا