بین المللسیاسی
موضوعات داغ

تحلیل حکم دادگاه انتاریو در خصوص هواپیمای اوکراینی

در بامداد روز ۸ ژانویه ۲۰۲۰، زمانی که تنش‌های نظامی ایران  با ایالات متحده به سرعت در حال افزایش بود، پرواز PS۷۵۲ در آسمان تهران مورد هدف قرار گرفت. این هواپیما حامل تعدادی مسافران اتباع و از جمله کانادا بود که ساعات اولیه بامداد ۸ ژانویه ۲۰۲۰ در مسیرهوایی ایران به اوکراین دچار حادثه شد.

به گزارش توانانیوز، در همین راستا و پیشتر نیز ایران نیز دادگاهی را برای محاکمه کسانی که مسئول سقوط تصادفی پرواز اوکراین هستند، برگزار کرده بود.

ایران همچنین مبلغ ۱۵۰ هزار دلار غرامت به ازای هر مسافر به بسیاری از خانواده های قربانیان این تراژدی پرداخت کرده است.

 حکم جدید دادگاهی کانادایی درباره سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران

دادگاهی عالی در کانادا بعد از 18 جلسه دادرسی (نوامبر سال ۲۰۲۳ تا ژانویه  2024 )بالاخره حکم خود را صادر کرد و با تأکید بر اینکه «شرکت هوایی اوکراین نتوانست ثابت کند که با سبک و سنگین کردن احتمالات در دادن اجازه به پرواز پی‌اس۷۵۲ در ترک تهران مرتکب کوتاهی نشده است» اعلام کرد شرکت هوایی اوکراین، «مراقبت استاندارد» را بر اساس قوانین هوایی بین‌المللی در دادن اجازه پرواز به آن هواپیما کاملا انجام نداده و بر اساس آخرین اطلاعات موجود، ایمنی را ارزیابی‌ نکرده است.

بر اساس حکم دادگاه عالی ایالت انتاریو، مسئولیت قانونی پرداخت کامل غرامت به خانواده‌هایی که عزیزان‌شان را در سقوط پرواز پی‌اس ۷۵۲ از دست دادند، بر عهده هواپیمایی بین‌المللی اوکراین است

این دادگاه به ریاست قاضی یاسمین اکبرعلی برگزار شد، بیان داشتند که : دلیل سهل‌انگاری (UIA) خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین) این بود که ساعاتی قبل از پرواز 752، ایران برای انتقام از ترور شهید سردار قاسم سلیمانی، یکی از سران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، موشک‌های بالستیک را علیه نیروهای آمریکایی در عراق شلیک کرده بود و برای ضدحمله در حالت آماده‌باش قرار داشت. و دولت اوکراین هیچ پیشگری در این موضع نداشته است

در همین رابطه حقوقدان پل میلر که یکی از کارشناسان رسیدگی به پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی بود بیان داشت:

«این حکم پیامی قوی به خطوط هوایی بین‌المللی می‌فرستد که باید ایمنی مسافران خود را در اولویت قرار دهند. خطوط هوایی باید اقدامات مناسبی را برای جلوگیری از عملیات در مناطق درگیری انجام دهند.»

حکم دادگاه کانادا در شرایطی صادر شد که کانادا، اوکراین، بریتانیا و سوئد تیر ۱۴۰۲ شکایتی از جمهوری اسلامی ایران را در دیوان دادگستری بین‌المللی به ثبت رساندند و حال رای دادگاه کانادایی، یک برگ تازه به پرونده شکایت علیه کشورمان  اضافه می‌کند.

بر اساس حکم این دادگاه، شرکت هوایی اوکراین نتوانست ثابت کند که با سبک و سنگین کردن احتمالات در دادن اجازه به پرواز پی‌اس۷۵۲ در ترک تهران مرتکب کوتاهی نشده است.

 واکنش ایران به رای دادگاه کانادا درباره سقوط هواپیمای اوکراینی

معاون حقوقی رئیس جمهور درباره رای دادگاه کانادا در خصوص پرونده هواپیمای اوکراینی اعلام کرد : درباره رای دادگاه کانادا در خصوص پرونده هواپیمای اوکراینی گفت: دو دعوا درباره هواپیمایی اوکراینی یکی در آی سی جی دیوان بین المللی دادگستری و دیگری در ایکائو مطرح است؛ کنوانسون مونترال که ۴ کشور در آن علیه ما شکایت کردند مبنای دعوا است. رایی که در کانادا صادر شده برای ۲۱نفرخانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی رای خوبی است و قاضی عادلانه آن را صادر کرده و قصور شرکت هواپیمای اوکراینی برایش ثابت شده و استدلال‌هایی که در آنجا آورده برای دعوایی که آی سی جی مطرح کرده قابل استفاده است.

معاون حقوقی دولت تاکید کرد: روشن که هیچ سودی برای جمهوری اسلامی ایران و برای دستگاه‌های اجرایی ما نداشته که هواپیمایی که در خاک خودمان است را بزنیم طبیعی است که اینجا اشتباهی رخ داده اگر آدم بخواهد عاقلانه نظر بدهد، تردیدی در این مساله نباید باشد. متاسفانه چند کشور که برخی از آن‌ها بی‌ارتباط با پرونده هستند شکایت کردند به نظر من ممکن است این رای بتواند به ما در اینکه صرفا این موضوع قصوری بوده که در آن هم شرکت هواپیمایی اوکراینی مقصر بوده و فضایی که آن زمان ایجاد شده و ترور سلیمانی توسط آمریکا هم ممکن است مبنای این قصور تلقی شود کمک کند.

 وی گفت: ما از این رایی که در کانادا صادر شده استقبال می‌کنیم و می‌تواند در اینکه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه مرتکب تقصیری نشده است، موثر باشد.

تحلیل اختصاصی  در خصوص رای صادره از دادگاه انتاریو:

صدور این حکم توسط دادگاه صالح مربوط به کشور کانادا، بدون هیچ گونه دخالتی از طرف مقامات قضایی ایران مؤید آن است که کلیه ادعاهای ایران در خصوص آمادگی خود در برابر کشور آمریکا در آن برهه از زمان با توجه به ترور ژنرال کشورش و حمله به عین الاسد صحت داشته و این اتفاق نوعی اقدام غیر عمدی و اشتباه تشخیص دادن هواپیما به جای موشک کروز درسامانه رادار بوده و‌ حکم دادگاه انتاریو خط بطلانی است بر روی تمام ادعاهای مطروحه در شبکه های معاند علیه جمهوری اسلامی ایران و غرب پرستان و دشمنان ایران که همواره به دنبال تشدید تنش‌ها و بهانه‌تراشی‌ها علیه نظام جمهوری اسلامی ایران بودند و ثابت گردید که این عمل در واقع یک اشتباه و عملی غیر عمدی بوده است و این حکم در حقیقت نقض کلیه تهمت‌ها و افتراها به نظام جمهوری اسلامی ایران بوده که بیان داشتند سپاه پاسداران از عمد این هواپیما را مورد اصابت قرارداده تا بتواند از تنش احتمالی امریکا در آینده جلوگیری کند در حالی که کشور مقدس جمهوری اسلامی ایران همیشه آماده نبرد با دشمنان قوی من جمله آمریکا و اسرائیل بوده و نیازی به سیاسی کاری و عوام فریبی ندارد

 همانگونه که حمله اخیر پهپادی و موشکی ایران به رژیم صهیونیستی اسرائیل نشان دهنده اقتدار کشور ایران می‌باشد  و ایران تنها کشوری بوده است که بی‌محابا و بدون هیچ گونه هراسی و قدرتمندانه با موشکها و پهباد های انتحاری خود سرزمین‌های اشغالی صهیونیست‌ها را هدف قرار داده و بمباران نموده فارغ از اینکه چه میزان از این موشک‌ها و پهبادها توسط سامانه دفاعی رژیم صهیونیستی دفع شده یا نشده باشد باید بدین موضوع اصلی بپردازیم که بحث، نفس عمل است یعنی داشتن جرأت، اقتدار ، اقدام و آمادگی برای پیامدهای بعد آن درمقابل یکی از مدعیان پیشرفته ترین فناوری نظامی دنیا در حالیکه این عملیات ثبات و اقتدار کشور ایران را در مقابل تمام ابر قدرت های دنیا به نمایش گذاشت و ایران تا به امروز آماده هرگونه پاسخ از سمت دشمنان ایران به ویژه رژیم صهیونیستی و آمریکای جنایت کار بوده و خواهد بود.

این رو سیاهی باز هم مثل دیگر موارد همانند دیگر تهمت‌ها و افترا ها و دروغ پردازی های گذشته در آرشیو شبکه های خبری معاند صهیونیستی ، سعودی درج گردید.

نویسنده : دکتر مـحـمـود رشـنـواز

مدرس و  محقق حوزه حقوق بین الملل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا