تأثیر مستقیم هزینه حمل دریایی بر قیمت تمام شده کالا

عضو هیئت مدیره انجمن کشتیرانی با تأکید بر اینکه در جریان جنگ 12 روزه، تنگه هرمز و منطقه خلیجفارس مشمول بیمه شرایط جنگی نشد، از تأثیر مستقیم هزینه حمل دریایی بر قیمت تمام شده کالا خبر داد.
به گزارش توانانیوز، به نقل از مانا، روزبه مختاری درباره تأثیر ناآرامیهای حاصل از فعالیتهای رژیم صهیونیستی بر امنیت دو تنگه هرمز و باب المندب و فعالیتهای دریایی بیان کرد: در زمان وقوع چنین حوادثی ما یک تأثیر مستقیم و یک تأثیر غیرمستقیم داریم.
وی افزود: معمولاً اگر جایی جنگ شود، هزینه ریسک جنگی داریم که باید در فعالیتهای دریایی اعمال شود. این هزینه توسط شرکتهای بیمه دریافت میشود، زیرا مسئولیتهایشان بیشتر میشود، ریسکشان بالا میرود و به همین خاطر هزینه بیمه خود را بالا میبرند.
مختاری افزود: بعد از دریافت هزینهها توسط بیمه، شرکتهای کشتیرانی و صاحبان کشتیها در سطح کار چنین هزینهای را روی بهای تمام شده خود حساب میکنند و طبق قوانین و قواعد موجود، نرخ حمل را تغییر میدهند.
وی اضافه کرد: اکنون در سطح منطقه خلیج فارس بهطور مستقیم هزینه ریسک ناشی از جنگ را اعلام نکردهاند و شرکتهای بیمه، بیمه جنگی را در خصوص منطقه خلیج فارس در نظر نگرفتهاند.
عضو هیئت مدیره انجمن کشتیرانی گفت: اما صاحبان کشتی که در این منطقه کار میکنند با ریسک بالایی به فعالیت خود ادامه میدهند. هرچند این ریسکها در دل هزینههای بیمه میرود و در گروه هزینههای غیر مستقیم است، اما شرکتهای کشتیرانی مجبور میشوند برای ریسکی که میپذیرند، هزینهها را بالا ببرند.
وی توضیح داد: ما یک بازار عرضه و تقاضا هم داریم که بر هزینه حمل اثر دارد. در این بازار وقتی عرضه و تقاضا کم و زیاد شود، قیمت حمل کشتیها کم یا زیاد میشود.
مختاری افزود: چیزی که در این چند وقت با آن مواجه بودیم، این است که بیشتر شرکتها موضوع جنگ را دستاویزی برای خود دیدهاند که هزینهها را افزایش بدهند. پس در مدت اخیر افزایش هزینه حمل به عناوین مختلف داشتیم، این افزایش هزینهها یا به صورت افزایش پایه هزینه بود یا از سوشارژها و ورژنهای خاص برای این قضیه استفاده کردند.
وی ادامه داد: این افزایش هزینه دل نگرانی را هم بالا میبرد و از سوی دیگر هزینه تمام شده کالا نیز افزایش خواهد یافت. تأثیر افزایش هزینه تمام شده کالا را در همه جا میتوان دید.
انتقال تبعات افزایش هزینه حمل به قیمت تمام شده کالا
عضو هیئت مدیره انجمن کشتیرانی گفت: متأسفانه دریا جایی است که مردم در زندگی روزمره با آن برخورد ندارند و مسائل و مشکلاتش را به صورت روزانه درک نمیکنند یا کمتر متوجه تأثیراتش هستند. در صورتیکه اتفاقات رخ داده در سطح جامعه حتی با تأثیر کم بر زندگی مردم، به دلیل اینکه توسط مردم لمس میشود، اثر روحی و روانی بالایی دارد.
وی افزود: تأثیراتی که روی حملونقل دریایی داریم چه از باب افزایش کرایه حمل و چه از باب تأخیرها و هزینههای غیرمستقیم، تأثیر بزرگتری روی سفره مردم دارد. متأسفانه اثرات این هزینهها کمتر دیده میشود.
جنگ رسمی در خلیج فارس رخ نداده است
مختاری درباره دلیل عدم در نظر گرفتن بیمه ریسک جنگ در خلیج فارس بیان کرد: شرکتهای بیمه زمانی ریسک جنگ را در مناطق مختلف لحاظ میکنند که بهصورت رسمی جنگی در آن منطقه صورت گرفته باشد. در خلیج فارس هیچ جنگی را شاهد نبودیم. هیچ اتفاقی نیفتاده است که شرکتهای بیمه بخواهند شرایط ریسک جنگ را اعمال کنند.
وی درباره تأثیر غیرپایدار بودن منطقه تحت تأثیر حمله اسرائیل به ایران گفت: در زمان وقوع جنگ با دو مقوله روبهرو هستیم. ممکن است بهصورت مستقیم در دریا اتفاقی رخ دهد و یا اینکه فضای تردد کشتیها تحت تأثیر تشعشعات روحی و روانی یک پدیده باشد.