
به گزارش توانانیوز، جنگ تجاری دونالد ترامپ موجب رکود در حملونقل دریایی کالا به مهمترین بنادر آمریکا شده است، آنهم در شرایطی که خطر رکود اقتصادی بیش از هر زمان دیگری اقتصاد این کشور را تهدید میکند. تعداد کشتیهای برنامهریزیشده برای ورود به بندر لسآنجلس طی هفته گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است؛ نشانهای آشکار از تاثیر منفی سیاستهای تعرفهای ترامپ بر اقتصاد آمریکا.
طبق دادههای گردآوریشده توسط «پورت اپتیمایزر»، ورود کشتیها به بندر لسآنجلس در هفته گذشته نسبت به سال قبل ۱۱ درصد افت داشته و رزرو کانتینر از چین به آمریکا نیز تا اواسط آوریل ۴۵ درصد کاهش یافته است. در همین راستا، صندوق بینالمللی پول هشدار داده که تعرفههای ترامپ تولید جهانی را در ماههای آینده کاهش خواهد داد.
شرکت هاپاگ-لوید نیز اعلام کرده که مشتریان ۳۰ درصد از محمولههای خود از مبدأ چین به آمریکا را به دلیل نگرانی از جنگ تجاری لغو کردهاند. اقتصاددانان معتقدند این جنگ تجاری موجب افت شدید تجارت جهانی، افزایش قیمتها برای مصرفکنندگان آمریکایی و بالا رفتن احتمال وقوع رکود خواهد شد. واشنگتن تعرفههایی سنگین بر واردات چین و مالیات مرزی بر کالاهای وارداتی از سایر کشورها (به استثنای چند کشور) اعمال کرده است.
در حالی که اسکات بسنت، وزیر خزانهداری آمریکا، از احتمال دستیابی به توافق با چین سخن گفته، تحلیلها نشان میدهد که پس از اعلام تعرفههای جدید، سفارشهای تجاری به شدت افت کرده است. تورستن سلوک، اقتصاددان ارشد «اپولو گلوبال»، تصریح کرده که سفارشهای جدید کاهش یافته، موجودیها پیش از اعمال تعرفهها بالا رفته و حالا انتظارات سود شرکتها و اعتماد مصرفکنندگان بهشدت افت کرده است. همچنین خریدهای پیش از اعمال تعرفه انجام شده و گردشگری بینالمللی کاهش یافته است.
نگرانی مدیران عامل شرکتهای بزرگی همچون والمارت و تارگت نیز رو به افزایش است؛ آنها هشدار دادهاند که سیاستهای تعرفهای میتواند زنجیره تامین را مختل کرده، قیمتها را بالا ببرد و منجر به کمبود کالا در قفسهها شود.
تحلیلگران میگویند دادههای روزانه حملونقل دریایی مؤید تشدید آثار منفی تعرفههای ترامپ است؛ اگرچه بخشی از این کاهش میتواند ناشی از انباشت واردات پیش از اجرای تعرفهها باشد. در ژانویه، کسری تجاری آمریکا به بالاترین میزان خود رسید، زیرا شرکتها پیش از شروع تعرفهها واردات خود را افزایش داده بودند.
کاتلین بروکس، مدیر تحقیقات پلتفرم XTB، اعلام کرد که در حال حاضر انتظار میرود واردات از چین به شدت کاهش یابد و از اواسط آوریل، تقاضا برای کالاهای چینی به طور محسوسی افت کرده است. با این حال، ژائو چنژین، معاون برنامهریزی دولتی چین، تاکید کرده که چین همچنان در مسیر دستیابی به رشد اقتصادی ۵ درصدی در سال ۲۰۲۵ قرار دارد.
بندرهای خلیج سنپدرو در لسآنجلس و لانگبیچ، که نزدیک به یکسوم از تجارت کانتینری آمریکا را مدیریت میکنند و دروازه اصلی واردات کالا از چین هستند، اکنون با کاهش جدی در حجم ورود کالا روبهرو شدهاند. بندر لسآنجلس که شلوغترین بندر نیمکره غربی به شمار میرود، نقشی حیاتی در واردات خودرو، رایانه و تلفنهای هوشمند ایفا میکند.