علم و فناوری
موضوعات داغ

ظهور خودرو پرنده با پیشرفت تکنولوژی

رویای خودروی هوایی و تولید انبوه آن در آرزوی بسیاری از کشورها و علاقمندان خودرو است. به ویژه برای افرادی که خاطره ی خوبی با بازی های رایانه ای داشته اند و آن را غیر واقعی می‌دانستند اما در آینده ای نزدیک امکان خرید خودروهای هوایی محقق خواهد شد و رویای رسیدن به واقعیت مجازی را امکان پذیر می‌کند.

به گزارش توانانیوز ، آزمایش خودرو پرنده جدید، با موفقیت، در 28 ژوئن پرواز ۳۵ دقیقه‌ای بین فرودگاه‌های بین المللی نیترا و براتیسلاوا، اسلواکی را به پایان رسیده است.

پروفسور استفان کلاین، خالق این خودرو، می گوید این خودرو  می‌تواند حدود ۱۰۰۰ کیلومتر، در ارتفاع ۸۲۰۰ فوت پرواز کند و تاکنون ۴۰ ساعت در هوا پرواز کرده است. دو دقیقه و ۱۵ ثانیه طول می‌کشد تا از ماشین به هواپیما تبدیل شود. کلاین در بیست سال گذشته مشغول کار روی خودرویی پرنده بوده است. خودرو او بیشتر از ۱۴۰ پرواز آزمایشی انجام داده است ، اما پرواز اخیر پر ریسک ترین تلاش تیم او تاکنون بوده است.

در هوا، این وسیله نقلیه به سرعت کروز ۱۷۰ کیلومتر در ساعت رسیده است.این خودرو  می‌تواند دو نفر را با محدودیت وزن ترکیبی ۲۰۰ کیلوگرم حمل کند. اما برخلاف نمونه‌های اولیه تاکسی هواپیمای بدون سرنشین، نمی‌تواند به صورت عمودی بلند شده یا فرود بیاید و به باند پرواز نیاز دارد.

این خودرو را یک شرکت هوانوردی کشور اسلواکی به نام کلین ویژن(KLEIN VISION) برای اولین بار خودرو هواپیمایی خود را با نام ایر کار(AIR CAR) به پرواز درآورد. این شرکت که الف آیروناتیکس نام دارد تأییدیه‌های لازم از FAA را دریافت کرده و بنابراین مجوز تست‌های جاده‌ای و هوایی را داراست.

ایرکار از سیستم بی ام دابلیو بهره می‌برد. دو سرنشین است و چهار چرخ دارد. همچنین160 اسب ‌بخار قدرت و چتر بالستیک مجهز و بیش از 40 ساعت آزمایش شده است. سوخت آن بنزینی است . 1.6 لیتری است در حالیکه بیشتر خودروهای پرنده برقی هستند. ظاهر خودرو در جاده شبیه خودروهای مدرن و اسپرت است و زیبایی خاصی دارد.

ایر کار برای سفرهای کوتاه تفریحی و تاکسی مناسب است. مکانیسم جمع شدن و بیرون آمدن بال و دم خودرو را به هواپیما تبدیل کرده است. کنترل و به حرکت در آوردن خودرو کار سختی نیست و آموزش و هزینه خاصی لازم ندارد.

خودرو پرنده مناسب برای شهرهای پرترافیک

امروزه کشورها به خصوص کشورهای پر جمعیت و پر ترافیک در تلاش اند راه حل های متفاوتی را در پیش گیرند تا از اتلاف وقت و مصرف انرژی بی‌رویه جلوگیری کنند. به همین دلیل از انواع روش استفاده می‌کنند یکی از این روش ها تولید خودرو پرنده است تا بتوانند ترافیک را از راه هوایی برطرف سازند.

چالش خودروهای پرنده

از ساخت اولین خودروی پرنده تا حالا، این صنعت با چالش مواجه بوده است.  بسیاری از خودروهای پرنده با هزینه های زیاد و غیرمنطقی طراحی شدند و در مرحله تست و آزمایش ناکام ماندند. شاید هنوز بشریت در این حد تکامل نرسیده و نیاز است چندسالی بیشتر بگذرد تا معایب و نواقص این صنعت برطرف گردد.

اگرچه برخی از خودروهای پرنده مجوز گشت و گذار در خیابان ها را دریافت کرده اند اما گمان می رود برای اینکه این خودروهای به تولید انبوه برسند، باید ویژگی های بیشترو جذاب تری  داشته باشند. از جمله اینکه یک خودرو پرنده باید بتواند  از جای پارک خود به صورت عمودی بلند شود و فرود کند که این کار برای شرکت های خودروسازی یک فرآیند بسیار پرهزینه و  دارای پروسه طولانی است.

خودروی پرنده آتی AEROHT که قرار است در سه ماهه چهارم سال جاری به تولید برسد، نوید یک وسیله نقلیه برقی دو حالته برای نشست و برخاست عمودی (eVTOL) را می‌دهد که قادر به انتقال یکپارچه بین سفرهای زمینی و هوایی است.

کمپانی این خودرو اکنون به کمپانی هیبئی جیانشین کشور چین 2.3 میلیون دلار فروخته شده است. چین با ابداعات و پیشرفت های برجسته خود در این زمینه کل دنیا را به تعجب وا داشته است.

امکان دارد تا چند سال دیگر تولید خودروهای هواپیمایی را همانند تولید کالاهای دیگر خود، به طور گسترده وارد بازار کند و به راحتی به فروش برسد. تکنیک های بازریابی و استراتیژی های فروش کشور چین در بیشتر اوقات موفق آمیز بوده؛ شاید این نیز جزئی از آنها باشد.

نویسنده :بهاره احمدی آذر

محقق و پزوهشگر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا