عمومی
موضوعات داغ

واکاوی مسئولیت هیئت مدیره در شرکت های تجاری

هیات مدیره که لایحه اصلاح قانون تجارت به مسامحه آن را مکرراَ “مدیران” نیز می نامد، رکن اداره کننده شرکت سهامی بوده و دارای اعضای اصلی و علی البدل می باشد و تعداد آنها را اساسنامه تعیین می کند؛ ولی به تصریح عبارت اخیر ماده 107 لایحه مزبور، عده اعضای (اصلی) هیات مدیره در شرکت سهامی عام، نباید از پنج نفر کمتر باشد

به گزارش توانانیوز، .هیئت‌مدیره  یک شورا متشکل از اعضای انتخاب‌شده یا انتصاب‌شده است که سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری کلان  شرکت ها و سازمان ها  را بر عهده دارند. یکی از وظایف اصلی هیئت‌مدیره انتصاب مدیرعامل و نظارت بر عملکرد وی است

صورتجلسه هیئت مدیره شرکت تجاری : 

1_براي هر يك از جلسات هیئت مديره باید فهرستی حاوي نام اعضاي حاضر و غائب با قید تاريخ و ساعت تشکیل جلسه تنظیم شود و به امضا مديران حاضر در جلسه برسد.

2_پس از تشکیل جلسه، تصمیمات اتخاذي و خلاصه اي از مذاكرات نیز مکتوب شده و به امضاي مديران حاضر برسد.

3_نظر هر يك از اعضاي هیئت مديره كه با تمام يا بعضي از تصمیمات مندرج در صورتجلسه مخالف باشند بايد در صورتجلسه قید شود تصمیمات اکثریت حاضر در جلسه برای مخالفین لازم الاجراست.

4_عدم امضاي صورتجلسه از سوي هريك از مديران حاضر به منزله مخالفت با تصمیمات آن جلسه مي باشد.

5_پیش از جلسه هیئت مدیره تاريخ، ساعت و محل تشکیل جلسه و همچنین دستورات هريك از جلسات هیئت مدیره بايد از طريق مکاتبه و يا به صورت الکترونیك و قابل استناد به اطلاع تمامي اعضای هیئت مدیره برسد.

لزوم امضاء اعضا در همان جلسه

6_صورتجلسه هیئت مدیره نباید به صورت دستگردان تنظیم و امضا شود بلکه می بایست در همان جلسه، تنظیم شده و به امضا اعضای حاضر برسد.

7_بلحاظ شکلی، بهتر است صورتجلسه هیئت مدیره در سربرگ شرکت تنظیم شود و دارای تاریخ و شماره باشد.

8_بهتر است برای هر جلسه نوبت آن نیز ذکر شود مثلاً اگر جلسه برگزار شده در سال 1403  نخستین یا دهمین جلسه هیئت مدیره می باشد در متن صورتجلسه هیئت مدیره ذکر شود که این جلسه مثلاً نخستین یا دهمین جلسه هیئت مدیره در سال 1403 می باشد.

بخش های صورتجلسه هیئت مدیره 

صورتجلسه هیئت مدیره شرکت باید سه بخش اصلی داشته باشد:

بخش نخست: دستور جلسه هیئت مدیره که در مورد آن باید اعضای هیئت مدیره همفکری کنند.

بخش دوم: خلاصه مذاکرات و نظرات مطروحه در آن جلسه هیئت مدیره

بخش سوم: مصوبات نهایی جلسه و شرح آن و نظر فرد یا افراد مخالف نسبت به مصوبه مذکور

10_ بهتر است صورتجلسه هیئت مدیره شرکت بیش از ۳ تا ۵ صفحه نباشد.

11_بهتر است صورتجلسه هیئت مدیره شرکت به تعداد اعضای هیئت مدیره به اضافه سه نسخه تنظیم گردد.

نسخه اول : بایستی در بایگانی مصوبات هیات مدیره شرکت نگهداری گردد. نسخه دوم : برای ارایه به مراجع ذیربط (همانند اداره ثبت شرکت ها) در موارد لزوم در نظر گرفته شود.

نسخه سوم : نیز بعنوان نسخه اضافی و احتیاطی در بایگانی مصوبات هیئت مدیره شرکت نگهداری شود.

12_رئیس هیئت مدیره شرکت، مسئول اصلی صحت مندرجات و صحت امضای صورتجلسات هیئت مدیره می باشد.

لذا صورتجلسه هیئت مدیره باید با نظارت رئیس هیئت مدیره یا قائم مقام ایشان امضاء گردد. البته مسئولیت رئیس هیئت مدیره جهت نظارت بر امضاء اعضای هیئت مدیره می باشد و به هیچ وجه مانع مسئولیت کیفری فرد جعل کنند امضاء نمی شود.

انتخاب هیات مدیره در صلاحیت مجمع عمومی عادی است.ولی اولین هیات مدیره را در بدو تاسیس شرکت، مجمع عمومی موسس انتخاب می کند. چون در شرکت سهامی خاص، تشکیل مجمع عمومی موسس الزامی نیست

نویسنده :حسین کریمی

وکیل پایه یک دادگستری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا