عمومی

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس: عرصه اطلاع‌رسانی با انواع فناوری‌ها در حال تحول است

رئیس مرکز پژوهش های مجلس گفت: عرصه اطلاع‌رسانی با انواع فناوری‌ها مانند هوش مصنوعی و دانش‌های ارتباطی در حال تحول است، بنابراین به فعالان این عرصه توصیه می‌کنیم که خود را به سلاح دانش و مهارت‌های نوپدید مجهز کنند وگرنه یقیناً در این جنگ رسانه‌ای که علیه ما شکل‌گرفته، با انواع تحریف‌ها محاصره می‌شویم.

به گزارش   توانانیوز ، ارسانه دکتر بابک نگاهداری در آیین نکوداشت و جشن روز ملی روابط عمومی که در سالن همایش‌های بین المللی صداوسیما برگزار شد، شهادت آقای رئیسی، رئیس‌جمهور، شهید امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه، شهید آیت الله آل هاشم و دیگر همراهان شهید رئیس‌جمهور را تبریک و تسلیت گفت و اظهار کرد: افتخار ارتباط کاری و شخصی با چهار نفر از این شهدا را داشته‌ام و معتقدم که مسافر آن بالگرد شدن، با حساب و کتاب بوده است.

وی ادامه‌داد: یک ویژگی بارز شهید رئیسی، تواضع ایشان به معنی واقعی بود. این شهید بزرگوار هیچ‌گونه حس برتری را نسبت به افراد مرتبط با خود نداشت و این مسئله در رفتار ایشان کاملاً عیان بود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: تواضعی که از شهید رئیسی دیدم، صرفاً برای حفظ احترام نبود، بلکه در همه تعاملات با ایشان تواضع و فروتنی واقعی را مشاهده می‌کردم.

وی برخی سجایای اخلاقی شهید امیر عبداللهیان را برشمرد و گفت: در زمانی که ایشان مدیرکل امور بین الملل مجلس بودند، تعاملاتی با ایشان داشتم و می‌توانم بگویم که این شهید گران‌قدر خدای ادب بود.روحیه جهادی شهید مالک رحمتی، استاندار شهید آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: ایشان در همان چند ماه که در سمت استانداری آذربایجان شرقی حضور داشتند، به‌طور مداوم در کنار مسئولان استانی و پای پروژه‌های مختلف حضور داشتند و با روحیه جهادی برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی تلاش می‌کردند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تأکید کرد: معتقدم که این ویژگی‌های شخصیتی شهدای خدمت باعث شد تا مسافر آن بالگرد خاص شوند و امیدواریم روحشان قرین رحمت الهی قرار گیرد.

روایت‌ها افکار عمومی را شکل می‌دهند

وی در ادامه با اشاره به اینکه روابط‌عمومی‌ها جایگاه مهمی در نظام حکمرانی ما دارند، اظهار کرد: ما در مرکز پژوهش‌های مجلس برای پژوهش‌ها پیوست رسانه‌ای تعریف کرده‌ایم.

نگاهداری با اشاره به اهمیت روایت یک واقعه از آنچه در عرصه رخ‌داده، گفت: به‌دلیل همه‌گیر شدن شبکه‌های اجتماعی و ظرفیت‌های گسترده اطلاع‌رسانی در بستر فضای مجازی، روایت‌ها به افکار عمومی شکل می‌دهند نه آنچه در واقعیت رخ‌داده است.

وی ادامه‌داد: در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که هرکسی در هر حوزه‌ای می‌تواند روایت سازی کرده و فعال رسانه‌ای باشد. این امر در دنیای امروز پذیرفته شده‌است.

جای خالی شفافیت و دقت در اطلاع‌رسانی

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: با این حال در دنیای امروز خبر و محتوای رسانه‌ای زیادی تولید می‌شود اما همچنان این دغدغه وجود دارد که این اطلاعات چقدر دقیق و شفاف بوده و از سوی رسانه‌های مختلف مورد تحریف واقع نشده است. در واقع این مسئله یکی از چالش‌های فضای رسانه و روابط‌عمومی‌ها در دنیای امروز است.

وی با تأکید بر رعایت شرافت در هر فعالیتی، گفت: ما مسلمان هستیم و در نظام جمهوری اسلامی زندگی می‌کنیم. فلسفه بعثت پیامبر ما، احیای شرافت‌های اخلاقی بوده است. بنابراین ما در هر شغلی که قرار داریم، باید سعی کنیم برای احیای شرافت قیام کنیم.

نگاهداری گفت: معتقدم که شرافت یک پژوهشگر در حفظ حریت و استقلال کارشناسی اوست که این حریت را در مسلخ سیاست بازی‌های سخیف هدر ندهد و سعی کند آنچه منافع ملی و نفع مردم را حفظ می‌کند، با استقلال کارشناسی و نظر تخصصی خود اعلام کند.

نگاهداری با اشاره به منش شهید آیت الله آل هاشم گفت: ویژگی اخلاقی این شهید بزرگوار حلم و مردم دوستی واقعی بود که همین امر باعث محبوبیت زیاد ایشان بین مردم تبریز شده بود و مطمئناً این صفای باطن و مردم داری ایشان باعث شد تا به درجه رفیع شهادت برسند

به‌دلیل این جایگاه است که ما در مرکز پژوهش‌های مجلس هر گزارشی را که تهیه می‌کنیم، یک پیوست رسانه‌ای نیز برای آن درنظر می‌گیریم.

نقش روابط عمومی در جلب‌اعتماد عمومی به برنامه‌های کلان

وی ادامه‌داد: ما در برنامه هفتم که به دولت و مجلس پیشنهاد دادیم، یکی از فروض اصلی را تقویت نظام اطلاع‌رسانی عنوان کردیم چراکه معتقدیم برنامه‌های توسعه و پیشرفت اگر نتواند همراهی و همدلی مردم را داشته‌باشد، به موفقیت نمی‌رسد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه‌داد: در واقع ما هرچقدر از سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی مردم نسبت به برنامه‌ها و فعالیت‌های حاکمیتی بی بهره باشیم، در دستیابی به اهداف خود دچار ناکامی خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه فعالان عرصه اطلاع‌رسانی یکی از حلقه‌های میانی توسعه و پیشرفت هستند، گفت: خانه روابط عمومی و مجموعه روابط عمومی‌های کشور در حقیقت صدای مردم هستند.

نگاهداری بیان کرد: مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادهای حکمرانی کشور می‌توانند با برنامه ریزی صحیح از ظرفیت روابط‌عمومی‌ها به‌عنوان منتقل کننده صدای مردم ایران استفاده کرده در قانون‌گذاری‌ها و بررسی طرح‌ها و لوایح از نظرات مردمی استفاده‌کنند.

وی گفت: ما در مرکز پژوهش‌های مجلس آمادگی داریم با تهیه گزارش‌های کارشناسی، ظرفیت حلقه میانی شدن روابط‌عمومی‌ها در نظام تصمیم گیری را طراحی کرده و به عملیاتی شدن این ظرفیت کمک کنیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در پایان گفت: اعتقادم بر این است که کار در حوزه روابط عمومی روحیه جهادی عظیمی می‌خواهد چراکه بخش‌های مختلف در هر سازمان و نهاد، کار تخصصی خود را انجام می‌دهد اما روابط عمومی باید با همه این تخصص‌ها ارتباط برقرار کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا