عمومی

دادرس همگام با مدارس و فرهنگیان

استاد دانشگاه فرهنگیان و مدرس دوره همصدا با دادرس، عنوان کرد:گنجاندن آموزش های هلال احمر در مقطع ابتدایی نیازمند همکاری بیشتر آموزش و پرورش است،  در نخستین دوره اردوهای دوستی ( آماده)  هلال احمر که در اردوگاه مهر انزلی در حال برگزاری است، مبحث انتقال مفاهیم و کار با دانش آموز به آموزش های دادرس اضافه شد، تا مربیان مدرسان و داوران بتوانند با برقراری ارتباط موثرتری با دانش آموزان، آموزش های هشتگاه طرح دادرس را در مدارس، ارایه دهند.

به گزارش  توانانیوز، به نقل از روابط عمومی سازمان جوانان هلال احمر، سعید راصد مدرس مبحث کار با دانش آموز و انتقال مفاهیم، در اردوهای دوستی هلال احمر با اشاره به اینکه، مربیان، مدرسان و داوران دادرس افرادی هستند که با علاقه قلبی، داوطلبانه و بدون هیچ چشمداشت مادی برای کمک آموزش فرزندان این مرز و بوم تلاش می کنند. افزود: هدف از برگزاری این دوره های آموزشی ساختن انسان هایی توانمند و با مهارتی است، که در شرایط بحران مثل وقوع سیل و زلزله آمادگی و دانش کافی برای کمک به نجات خود و همنوعانشان را داشته باشند.

راصد که ۴۰ سال سابقه فعالیت آموزشی و دانشگاهی دارد، گفت: اکنون که در مدارس گروه های چهارده نفره دادرس تشکیل شده، لازم است مربیان و مدرسان با آنها ارتباط موثری جهت ارایه آموزش ها داشته باشند. در این دوره به۴۰۰ مربی، مدرس و داور دادرس دختر و پسر نحوه ارتباط با کودک، شناخت ویژگی های کودکان آموزش داده می شود. در مرحله نخست، طی سه روز این آموزش ها به مربیان، مدرسان و داوران دختر ارایه می شود و سپس مربیان، مدرسان و داوران پسر تیم های دادرس تحت پوشش این آموزش ها قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه کار با دانش آموز نیاز به مهارت و توانمندی های خاص دارد، افزود: مهمترین توانمندی هر فرد در هر جایگاه اجتماعی این است که بتواند با داشتن هنر ارتباط، تاثیر گذار باشد. ما باید بتوانیم خوب ارتباط برقرار کنیم تا محتواهای آموزشی را به شکل موثری به دانش آموزان ارایه دهیم.

راصد، خوب گفتگو کردن، خوب گوش دادن، برقرای ارتباط غیر کلامی و همدلی را از عناصر مهم تاثیرگذاری دانست و افزود: مربیان و مدرسان باید از ویژگی های اخلاقی، اجتماعی، رفتاری و ذهنی کودکان و دانش آموزان آشنا باشند و به تناسب آن و سن آنها آموزش های خود را متناسب سازی کنند. این دوره این توانمندی را درفراگیران ایجاد می کند و مربیان روش های اثرگذاری در آموزش های طرح دادرس را فرامی گیرند تا اهداف هلال احمر در زمینه پیشگیری و کاهش آسیب ها در حوادث محقق شود.

وی در خصوص اهمیت برگزاری اردوهای دوستی هلال احمر گفت: مربیان باید به نقش خود در آموزش و اهداف آن آگاه باشند. باید بدانیم در خصوص کار با دانش آموز روی چه چیزی تمرکز داشته باشیم. ما انتظار نداریم که مربیان با اولین خلاء و ضعف بهترین کار را انجام دهند ولی همین که علم آن را داشته باشند بتدریج می توانند آن را بکار گیرند.

ایجاد شوق و انگیزه برای اندوختن مهارت های داوطلبی

وی با بیان اینکه در این دوره آموزشی مربیان، مدرسان و داوران به مباحث مطرح شده علاقه مندند و از نظر مهارتی کارهایی که دوست دارند انجام می دهند، افزود: در این میان وظیفه ما ایجاد شوق و انگیزه در آنها برای اندوختن مهارت های داوطلبی است. ایجاد نشاط در فضای آموزشی باعث تاثیرگزاری بیشتر و اشتیاق فراگیران برای حضور در دوره ها می شود.
راصد در ادامه تاکید کرد:  برای آنکه بتوان نتایج خوبی در این خصوص بدست آورد، علاوه بر تامین منابع اعتباری به همکاری و همسویی دیگر سازمان ها نیاز است تا بتوان تعداد بیشتری از دانش آموزان سطح کشور را تحت آموزش های  هلال احمر قرار داد. در این صورت است که هزینه ها صرفه جویی می شود، انرژی هدر نمی رود و تلاش مان ثمر خواهد داشت.

تلاش هلال احمر در خصوص آموزش های امدادی به دانش آموزان پسندیده است

راصد با بیان اینکه تلاش هلال احمر در خصوص آموزش های امدادی به دانش آموزان پسندیده است، افزود: اگر بخواهیم این کار به نتیجه برسد باید عناصر تاثیرگذار دیگر هماهنگ باشد. برای تاثیر گذاری عناصر تربیتی در یک مدرسه یا جامعه، همه عناصر تاثیرگذار باید با هم هماهنگ باشند. هلال احمر علاقه مند به ارایه آموزش های همگانی در جامعه است، گفت: ما با خیل عظیمی از دانش آموزان روبرو هستیم، نزدیک به ۱۰ میلیون دانش آموز مشغول به تحصیل هستند، به همین خاطر اگر بخواهیم آموزش های هلال احمر در سطح وسیع تری پوشش یابد، نیازمند همکاری مسوولان و راضی کردن آنها به همکاری هستیم.
این مدرس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه، در جامعه خلاء هایی وجود دارد و در بزنگاه ها نیروهای جان برکفی که حضور داشته باشد کم است. بنابراین همه باید توانمندی های لازم را در مواجهه با مخاطرات داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا