اجتماعیاقتصادی

افزایش ۱۶۸ درصدی ترانزیت کشتی از بندر کیپ تاون آفریقا

در حالیکه ترانزیت کشتی‌ها از ابتدای سال ۲۰۲۴ تا کنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۴ درصد کاهش یافته، اما ترانزیت کشتی در بنادر آفریقایی به ویژه کیپ تاون ۱۶۸ درصد بالا رفته است.

به گزارش توانا نیوز، به نقل از گروه بین‌الملل مانا، مؤسسه drewry با تجزیه و تحلیل عوامل مؤثر بر افزایش حمل‌و‌نقل دریایی طی گزارشی نوشت: در حال حاضر صنعت  کشتیرانی با چالش‌های شدیدی به ویژه در مسیر‌های آسیا به اروپا و آسیا به آمریکا دست و پنجه نرم می‌کند. متأسفانه برای انجام فعالیت‌های بهینه نه تنها هیچ تعادلی به وجود نمی‌آید بلکه اختلال در زنجیرۀ تأمین هزینه‌های اضافی را به بالاترین ارقام رسانده است، به گونه‌ای که گفته می‌شود نرخ حمل یک جعبه کانتینر از آسیا به اروپا تا مرز ۱۰ هزار دلار رسیده و پیش‌بینی می‌شود پس از سال نوی چینی از ۱۲ هزار دلار فراتر رود.

دکتر «ال اریان»، رئیس کالج کوئینز کمبریج و مشاور ارشد اقتصادی موسسه آلیانس در این زمینه به خبرگزاری رویترز گفت: نگران باد‌های مخالفی هستیم که علیه صنعت کشتیرانی در حال وزیدن است، ما  در دنیایی با واقعیت‌های جدیدی زندگی می‌کنیم  که اقتصاد جهانی را شکننده‌تر کرده است، این بدان معنا است که در آینده با تورم شدید جهانی مواجه خواهیم شد.

به گفتۀ وی بحران در دریای سرخ و تشدید درگیری در آن استرس مالی، تورم مداوم، پراکندگی تجارت و افزایش هزینه‌ها را در پی دارد که می‌تواند تورم شدیدی را در آینده در پی داشته باشد.

در ادامه  گزارش drewry آمده است: بررسی‌های این مؤسسه نشان می‌دهد هزینه‌های دور زدن هر کشتی کانتینری از دریای سرخ و کانال سوئز به سمت دماغه امید نیک و بندر کیپ تاون ۳۳ درصد به سوخت و ۱۸ درصد به هزینه کشتی اضافه می‌کند.  در واقع در صورتی‌که مالک یا اپراتور کشتی نتواند جبران هزینه کند و با صاحبان کالا قرارداد مجدد منعقد نکند با ضرر و خسارت بیش از حدی مواجه می‌شود.

تحلیلگران در یک بررسی دیگر به این نتیجه رسیدند کل هزینه سفر از طریق دور زدن دریای سرخ به افزایش ۲۱ درصدی هزینۀ کل سفر رفت و برگشت منجر می‌شود.  بدین ترتیب انحراف از دریای سرخ هزینه‌های اضافی را برای صنعت کشتیرانی به همراه دارد.

در ادامه این گزارش آمده است: شاخص drewry بعد از آغاز جنگ اسرائیل و حماس و بحران در دریای سرخ با شدت بیشتری رو به فزونی گذاشته به گونه‌ای که شاخص جهانی کانتینر WCI از  شانگ‌های به روتردام ۲۶۴ درصد از اواسط دسامبر تا‌کنون رشد کرده است.

drewry هشدار می‌دهد: اقتصاد جهانی تحت تأثیر بحران در دریای سرخ قرار گرفته و پیش‌بینی می‌شود علاوه بر حمل‌و‌نقل هزینه‌های انرژی به طور سرسام آوری بالا رفته و قیمت هزینه‌های انرژی به دویژه نفت به طور چشمگیری اضافه می‌شود.

در پایان این گزارش آمده است: تحلیلگران drewry نمی‌توانند پیش‌بینی کنند این بحران تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، اما اگر جریان تردد ترانزیت کشتی از کانال سوئز برای تمام سال ۲۰۲۴ میلادی ادامه داشته باشد وضعیت نرخ‌های سوخت و حمل‌ونقل  رو به وخامت خواهد گذاشت، مگر آنکه جریان ترانزیت از کانال سوئز ادامه داشته باشد، بدین ترتیب برگشت مجدد به شرایط قبل از بحران دریای سرخ ماه‌ها طول خواهد کشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا