اقتصادیعمومی

نوسانات قیمت مسکن نگران کننده است

به گزارش توانانیوز، بازار مسکن در فاز تنظیم رابطه قرار گرفته است. روند تغییر قیمت آپارتمان در کل کشور براساس آخرین آمار رسمی نشان می‌دهد شهرها در تورم ملکی – سرعت رشد قیمت مسکن – از تهران سبقت گرفته‌اند، عدد حاصل از نسبت قیمت مسکن تهران به کشور همچنان بالای سطح نرمال است.

نوسانات قیمت مسکن دردسر آفرین است!

نوسانات گسترده قیمت‌های مسکن به ویژه در شهرهای بزرگ را می‌توان بارزترین خصیصه این بخش دانست. توجه به تاثیرات نوسان قیمت مسکن بر رفاه خانوار و بخش حقیقی اقتصاد، اهمیت بررسی این موضوع را نمایان می‌سازد. در این بین تحولات قیمت مسکن در شهر تهران بیشترین توجهات را به خود معطوف ساخته است. بازار مسکن در تهران دائماً با معضل صعود ناگهانی و کوتاه مدت قیمت و توقف و ثبات نسبی قیمت‌های اسمی توأم با رکود بخش مواجه بوده است. انتخاب محدوده مکانی شهر تهران به لحاظ روش شناختی نیز صحیح تر است، زیرا بازار مسکن در هر منطقه علاوه بر اثرپذیری از فاکتورهای ملی به طور وسیعی تحت تأثیر عوامل محلی نیز قرار می‌گیرد که تحلیل عملکرد بازار مسکن در سطح منطقه­ ای را موجه­ تر می‌سازد. به گزارش ملک راد و به نقل از دنیای اقتصاد، نبض بازار معاملات کشوری مسکن از قرار گرفتن این بازار در مسیر تنظیم رابطه قیمت با بازار مسکن شهر تهران خبر می‌دهد.

بررسی‌ها با استناد به تازه‌ترین آمار رسمی منتشر شده مربوط به تحولات بازار کشوری مسکن در پاییز ۹۹ که به تازگی از سوی مرکز آمار ایران اعلام شد نشان می‌دهد در این فصل، متوسط قیمت کشوری مسکن و همچنین میانگین قیمت مسکن در شهر تهران برای دومین بار از سال ۹۸ در مسیر باز تنظیم قرار گرفته است.

در حالی که بعد از جهش قیمت مسکن که از سال ۹۷ در بازار معاملات مسکن شهر تهران آغاز شد و تبعات افزایشی آن با فاصله زمانی چند ماهه به بازار معاملات مسکن در سایر شهرها سرایت کرد، فاصله قیمت مسکن در شهر تهران و کشور از حالت معمول خارج شده و به میزان قابل‌ توجهی افزایش یافته بود. در نیمه دوم سال ۹۸، این رابطه در مسیر احیا و باز تنظیم قرار گرفت و فاصله بین قیمت مسکن تهران و کشور کاهش یافت.

اما به دنبال افزایش ریسک های غیر اقتصادی و همچنین به‌روز نوسان در سایر بازارها، فاصله قیمت مسکن شهر تهران نسبت به قیمت مسکن در کشور بار دیگر افزایش یافت. این رابطه از دست رفته تحت تاثیر کاهش ریسک‌های غیر اقتصادی و ریزش بازارها در نیمه دوم سال ۹۹ در مسیر باز تنظیم قرار گرفت.

گزارشات میدانی از بازار مسکن شهر تهران حاکی از آن است که خریداران حرفه ای بازار را ترک کرده‌اند این در حالی است که عده‌ای از فعالان حوزه مسکن معتقدند که اگر خریداران با قیمت‌هایی بالاتر از ارقام فعلی اقدام به خرید کنند در واقع حباب می‌خرند.

ناامیدی متقاضیان مسکن…

بازار مسکن در شرایطی رکود تورمی را سپری کرده که قدرت خرید متقاضیان به شدت کاهش یافته است. بسیاری از متقاضیان مسکن که بنیه مالی برای خرید در شهر تهران را ندارند، خرید در شهرهای دیگر را گزینه بعدی خود می‌دانند. اما جهش قیمت مسکن در دو سال گذشته و همچنین افزایش تقاضا در شهرهای دیگر باز هم مانع از آن نشده که تهران نشینان به خاطر قیمت مسکن به استان‌های دیگر مهاجرت نکنند. اما شواهد ما از استان‌های مختلف نشان می‌دهد قیمت مسکن در شهرهای مختلف نسبت به سال‌های قبل با شیب تندتری در حال افزایش است.

اصلی ترین عوامل اثرگذار بر قیمت مسکن می توان تورم عمومی، رشد نقدینگی، کاهش تولید مسکن و نوسانات بازارهای موازی نام برد که در نهایت باعث تغییر قیمت ها در این بازار می شود و باید هرچه سریع تر برای آن ها چاره ای اندیشیده. اگر مالیات درستی از سفته بازان دریافت شود، ممکن است که بازار مسکن تا حدی از بحران فعلی خارج شود.

بیشتر مواقع افزایش قیمت مسکن در دیگر مناطق تهران، به خاطر تحریکات منطقه ۱ است و معمولا بقیه مناطق یک ماه بعد به تقلید از شمال پایتخت رشد می کنند. این مسئله در حالی صورت می گیرد که هیچگونه مالیاتی مثل مالیات بر عایدی سرمایه یا خانه های خالی از این افراد دریافت نمی شود.

این وضعیت به خوبی نشان می‌دهد که تهران یکی از گران ترین شهرهای دنیا از لحاظ مسکن است. وضعیتی که برای خیلی از اقشار جامعه تبدیل به فاجعه شده است. همچنین از دل گرانی مسکن، معضل های اجتماعی فراوانی مثل اجاره‌ی پشت بام، خانه های چند خانواره و…بروز پیدا می کند. باورنکردنی است اما به نظر می آید که برخی از خانه های لوکس تهران، قیمت بالاتری از خانه های مجلل سلبریتی های هالیوودی دارد.                 

نویسنده فاطمه قاسمی ساروکلایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا