اقتصادیعمومی

وضعیت زندگی کارگران نگران کننده است

به گزارش توانانیوز، تا بوده همین بوده که قشر کارگر یکسال شاید هم بیشتر از نظر کیفیت زندگی و میزان درآمد از سایر اقشار جامعه عقب‌تر مانده و این روند خیلی سال است که ادامه دارد و با توجه به افزایش میزان تورم درآمد کارگران تغییر نمی‌کند. این‌ها بخشی از سخنان محمدرضا تاجیک، نماینده کارگران در شورای عالی کار با خبرآنلاین بوده است.

کارگران مظلوم واقع شده‌اند

همیشه حقوق کارگران نسبت به تورم یکسال عقب‌تر است. در تعیین دستمزد، تورم انتظاری سال موردنظر لحاظ نمی‌شود. مبلغ واقعی دستمزد کارگران عددی نیست که به عنوان دستمزد تعیین و به کارگر پرداخت می‌شود. درواقع حقوق کارگران همیشه یکسال عقب‌تر از سطح زندگی یک کارمند است.

مشکل اساسی ساختار دستمزدها است

ساختار دستمزدها باید به طور اساسی تغییر کند، هدف از اجرای تعیین مزد این است که مزد تعیین شده بتواند معاش خانواده کارگر را پوشش دهد، درصورتی که دستمزد فعلی نمی‌تواند اقلام خوراکی خانوار کارگران را پوشش دهد و روش تعیین فعلی دستمزد می‌بایست تغییر یابد. به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر در کمیته دستمزد شرکای اجتماعی به دنبال کوچک کردن سفره کارگران و کم کردن جمع هزینه‌های زندگی هستند نه اینکه برای یک زندگی استاندارد و مطلوب، نظر کارشناسی ارائه یا به جمع‌بندی مناسب برسند.

دستمزد اندک کارگران

مبلغ دستمزد ۵میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بسیار ناچیز است. حتی اگر حقوق ۱۰۰درصد هم افزایش یابد، بازهم نمی‌تواند تامین کننده هزینه‌ها و نیازهای جامعه کارگری باشد. دریافتی ۷میلیون تومان شاید تنها هزینه‌های خوراکی را پوشش دهد و باز هم پاسخگوی مسکن کارگران نیست.

در نهایت باید گفت برای آنکه چرخ تولید در کشور به گردش درآید باید توان کارگر بالا برود زیرا کارگری که نتواند نیازهای اولیه زندگی را برطرف کند، قادر به استفاده از محصولات تولیدی دست خود یا دیگر کارگران هم نخواهد بود.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا