اقتصادی

چالش خروج خودروهای قدیمی

در حالی که سال آینده تولید خودروهای جدید با قیمت واقعی می‌تواند برگ برنده خودروسازی کشور باشد، اما هنوز اجماعی برای خروج قطعی محصولات قدیمی و پرتیراژ به وجود نیامده است.

به گزارش توانانیوز، خروج خودروهای قدیمی حالا برای خودروساز نیز دردسرساز شده و جایگزینی آنها با محصولات جدید و ارتقایافته‌، می‌تواند خودروساز را تا حدودی از زیان تولید نجات دهد. در‌حال‌حاضر به دلیل قیمت‌گذاری دستوری، محصولات پرتیراژ و قدیمی خودروسازان با ضرر و زیان تولید و به بازار عرضه می‌شوند

طـــبق گزارش رسمی بورس، خودروسازان در حال حاضر ۱۷۴ همت زیان انباشته را به ثبت رساندند؛ این در شرایطی است که به دلیل عدم اصلاح قیمت، به طور روزانه بر زیان خودروسازی افزوده می‌شود. حالا خودروسازی برخلاف گذشته، خود برای حذف پلتفرم‌های قدیمی پیش‌قدم شده؛ چراکه تولید این نوع خودروها جز انباشت زیان، سودی برای تولیدکنندگان ندارد. با‌این‌حال سه مانع در مسیر خروج محصولات قدیمی یا پلتفرم‌های تاریخ‌گذشته قرار دارد، موانعی که اولا سیاستگذار را در خروج این خودروها دلسرد کرده و دوما اجماعی در این زمینه در بدنه دولت نیز وجود ندارد.

یکی از این موانع فروش بیش از دو میلیون خودرو در سامانه یکپارچه فروش است که سیاستگذار به خودروساز تحمیل کرد. از اسفندماه سال گذشته تاکنون دو فروش بزرگ از طریق سامانه یکپارچه خودرو انجام شد. هرچند وزارت صمت آمار دقیقی از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان خودرو ارائه نداده، بااین‌حال تخمین زده می‌شود که خودروسازان به واسطه دو فروش بزرگ،  ‌بیش از دو میلیون تعهد برای خود ایجاد کرده باشند.

این تعهدات شامل خودروهای پرتیراژ نیز می‌شود؛ از قضا بیشتر ثبت‌نام‌کنندگان خواهان این محصولات بوده‌اند، چرا که به واسطه قیمت‌گذاری دستوری فاصله قیمتی زیادی با بازار دارند. بنابراین پیش‌فروش خودرو یکی از موانع خروج پلتفرم‌های قدیمی عنوان می‌شود. اما مانع دوم بر سر راه خروج قدیمی‌ها، قطعه‌سازانی هستند که هنوز از مسیر تامین قطعات این خودروها سود می‌کنند. بدین ترتیب از قطعه‌سازان به عنوان مانع دوم در این زمینه یاد می‌شود./دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا