اجتماعیعمومی
موضوعات داغ

از قزوین شهر مینودری چه می دانید؟

سال نو، تعطیلات رسمی، بوی بهار، طبیعت زیبا و خیالی آسوده و راحت از مشغله‌های زندگی روزانه، همگی نوروز را به بهترین فرصت برای سفر تبدیل کرده‌اند. با فرا رسیدن عید نوروز و آغاز تعطیلات بسیاری از افراد دنبال مقصد سفری مناسب می‌گردند، به دنبال  مقصدی تازه برای استراحت و سیاحت در آغاز سال نو.

به گزارش توانانیوز، ایران زیبا سرزمینی دارای چهارفصل است و در فصل بهار بیشتر شهرهای ایران طبیعتی زیبا و رویایی دارند . بیشتر استان‌های کشورمان نیز جاذبه‌های گردشگری جذاب و دیدنی دارند، که فرصت دیدنشان را نباید از دست داد. ازطرفی زمان و هزینه دو عامل مهم در تصمیم‌گیری‌ هستند. بنابراین طبیعی است که انتخاب مقصد به منظور سفر، مناسب مهم و حساس باشد، به همین دلیل  در ادامه بهترین مکان دیدنی را برای سفر در نوروز 1403 را معرفی کرده‌ایم.

قزوین به عنوان شهری زیبا با آثار تاریخی و همچنین طبیعت بکر و زیبا با انواع غذاهای محلی و مردم مهمان نواز یکی از بهترین مکانهای گردشگری مخصوصا در ایام نوروز به شمار میرود، قزوین (شهر مینودری) یکی از شهرهای ایران است که در قسمت مرکزی این کشور واقع شده و در گذشته برای مدتی به عنوان پایتخت ایران  بوده‌ است.

تاریخچه و ریشه شهر قزوین به دوران ساسانیان بازمی‌گردد زمانی که به دستور شاپور پادشاه ساسانی رونق یافت. قزوین شاه‌راه اقتصادی جاده ابریشم، سال‌ها محل گذر تجار و بازرگانانی بود که کالاهای خود را از شرق به غرب می‌بردند.

قزوین پایتخت بزرگ خوشنویسی ایران است و از جمله خوشنویسان معروف خط پارسی می‌توان به میرعماد قزوینی اشاره کرد.قزوین از نظر تعداد اثر تاریخی رتبه نخست در ایران و سوم در جهان را دارد، که از این آثار کهن و باستانی گوناگون می‌توان قلعه سمیران، کاروان‌سرای سعدالسلطنه، مسجد جامع قزوین، حسینیه امینی ها ،قلعه حسن صباح، کلیسای کانتور ،حمام قجر، آب انبار سردار کوچک، آب انبار سردار بزرگ ، آب انبار مسجد جامع ، پیغمبریه، کاخ چهل‌ستون، خانه رئوفی ها، امامزاده حسین ،حمدالله مستوفی ،گرندهتل ،برج های دو قلو خرفان، دروازه تهران قدیم مسجد مدرسه حیدریه ، خیابان سپه (اولین خیابان ایران) و… نام برد.

از طبیعت قزوین میتوان دریاچه اوان ،دهکده طبیعت ،مجموعه گردشگری باراجین ،ایوان قزوین ،باغات سنتی و… را نام برد.
^کاروانسرای سعدالسلطنه ^ به دستور « سعدالسلطنه » حاکم وقت قاجاریه قزوین ساخته شده ، سرای سعدالسلطنه بزرگترین کاروانسرای سرپوشیده و مرکز تجاری داخلی شهری کشور است که با وسعتی افزون بر ۶/۲ هکتار در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه ساخته شد و ارزش‌مندترین قسمت این بنا چهارسوق که بر فراز آن گنبد بزرگ کاشیکاری شده‌ای قرار دارد.

کاخ چهلستون،  یا عمارت کلاه فرنگی ، این بنا که تنها کوشک باقی مانده از مجموعه کاخ های سلطنتی روزگار شاه طهماسب است ، در مرکز شهر( سبزه میدان) قرار دارد.

عمارت کلاه فرنگی به همراه سردر عالی قاپو تنها بناهای باقی مانده از باغ های دوره صفوی در قزوین است.
^کلیسای کانتور^ معروف به برج ناقوس همچنین نام «Russian Church»  در جنگ جهانی دوم در زمان اشغال ایران به دست روس ها در شهر قزوین ساخته شد. این کلیسای کوچک مانند سایر کلیساها دارای طرحی چلیپایی و محراب آن رو به خاور است و از نظر کوچکی اولین کلیسای ایران و سومین در جهان است.

حسینیه امینی ها از خانه های زیبا و اعیانی قزوین که توسط محمدرضا امینی از اعیان تجار قزوین در خیابان مولوی ساخته شده ، این بنا ساختمان در سال ۱۲۷۵ هجری قمری با دو طبقه و سه تالار ساخته که میان دو حیاط شمالی و جنوبی قرار دارد.
«حمدالله مستوفی » آرامگاه حمدالله مستوفی یا گنبد دراز به اصلاح و گویش قزوینی ، آرامگاه مورخ ، شاعر و نویسنده ایرانی قرن هشتم است.بنای آرامگاه برج آجری کوچکی است که پلان برج به صورت مربع توسط ۴ فیل پوش ، هشت ضلعی شده و با گنبد مخروطی پوشیده شده است.

 

در نوشته‌های باستانی، اسامی مختلفی برای قزوین ذکر شده است که از آن جمله می‌توان به راژیا، آرساس، اردپا، کشوین، قسوین (شهری با مردم باصلابت) و… اشاره کرد. برخی مورخان نیز قزوین را عربی شده «کاسپین» می‌دانند و معتقدند که قوم کاسپی‌ها پایه‌گذاران قزوین بوده‌اند. حتی در متون قدیمی عثمانی و عربی برای اشاره به دریای خزر از نام «بحرالقزوین» استفاده می‌کردند.

قرارگرفتن قزوین در بخش مرکزی ایران باعث شده است که آب‌وهوای نیمه خشک و سرد بر آن حاکم باشد؛ به‌طوری که گرم‌ترین ماه‌های سال، تیر و مرداد و سردترین ماه‌های سال، دی و بهمن هستند. پس باتمام این تفاسیر ، بهترین زمان سفر به قزوین، فصل بهار به‌ویژه ماه‌های اردیبهشت و خرداد است.

نویسنده: فاطمه قاسمی

محقق و پژوهشگر اقلیم شناسی و شهر شناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا