بین المللسیاسی

برجام به پوسته خالی تبدیل شده است

گروسی و تکرار سیاسی کاری

گروسی بدون اشاره به نقش آمریکا وکشورهای اروپایی که با بدعهدی و بی عملی برجام را به گفته وی تبدیل به پوسته خالی کرده اند، بار دیگر از روند پیشرفت برنامه صلح آمیز هسته ای کشورمان انتقاد کرد و گفت : برنامه هسته‌ای ایران جنبه‌های مختلف دارد و بسیار “پیچیده” شده و این کشور به سمت افزایش غنی‌سازی حداکثری حرکت می‌کند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در اقدامی غیر قانونی و در حالی که گزارشهای متعدد آژانس از اجرای دقیق تعهدات برجامی از سوی ایران حکایت می کرد،روز ۱۸ اردیبهشت سال ۱۳۹۷  رسماً از برجام خارج شد و با اعمال مجدد تحریم‌های متوقف شده، عملا توافق برجام را زیر پا گذاشت.

بر اساس تعهد کشورهای اروپایی برای جبران خسارت‌های ناشی از خروج آمریکا از برجام،ایران به مدت یک سال همچنان اجرای تعهدات برجامی خود را ادامه داد لیکن با بدعهدی کشورهای اروپایی، ایران نیز در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ اعلام کرد که براساس مفاد برجام از این‌پس خود را ملزم به اجرای تعهدات پذیرفته شده ذیل موافقتنامه برجام نمی داند.

مدیرکل آژانس در تداوم اظهارات قبلی خود که عملا فاصله گرفتن از رویکرد فنی و حقوقی و غلطیدن در ورطه رفتارهای سیاسی است، افزود: بازرسی‌های وسیع و گسترده که برنامه هسته‌ای ایران آن را می‌طلبد و به آن نیاز هست انجام نمی‌گیرد.
ایران در طول سالهای گذشته بر اساس اعتقاد راسخ به ضرورت حل و رفع اختلافات و سوء تفاهم ها از طریق گفتگو و تعامل، مراودات نزدیک و سازنده ای با آژانس داشته و ضمن انجام مذاکرات فنی و حقوقی مستمر  درباره پرونده هایی که آژانس پیگیری می کند در مورد چند پرونده مهم از جمله موضوع دو مکان از چهار مکان مورد ادعای این نهاد، ابهام آژانس درباره ذرات اورانیوم ۸۴ درصدی و همچنین ناهم‌ترازی مواد هسته‌ای در آزمایشگاه جابربن حیان را برطرف کرده است.

گروسی با نادیده گرفتن همکاری های نزدیک،همه جانبه و گسترده ایران با آژانس که این‌نهاد بارها بر آن تاکید کرده بار دیگر حق قانونی کشورمان در مواجهه با بازرسانی که خارج از حیطه اختیارات خود عمل می کنند را زیر سئوال برد و اظهار داشت:بازرسان آژانس اتمی باید قادر باشند با اختیارات کامل وظایف بازرسی‌ خود را در ایران انجام دهند.

سازمان انرژی اتمی در تازه‌ترین پاسخ خود به گزارش گروسی در ٢٢ اسفند بر حق حاکمیت ایران در زمینه بازرسان تاکید و خاطرنشان کرد: در حال حاضر کلاً تعداد ۱۲۰ بازرس منتصب برای جمهوری اسلامی ایران در اختیار آژانس است. این به وضوح نشان می‌دهد که ایران تمایل دارد آژانس را قادر سازد تا وظایف خود را با بهره‌مندی از تخصص بازرسان مختلف انجام دهد
اظهارات کاملا سیاسی گروسی در این خصوص در حالی عنوان شد که ایران در چارچوب بیانیه اسفند ۱۴۰۱ تاکنون به همکاری خود با بازرسان آژانس ادامه داده و به کلیه تعهدات خود ذیل موافقت نامه جامع پادمان عمل کرده است.

مدیر کل آژانس در آخرین نشست فصلی شورای حکام آژانس نیز که روز دوشنبه ۱۴ اسفندماه در وین پایتخت اتریش برگزار شد با ارائه گزارشی جهت دار که پیش از آن خبرگزاری رویترز  رپرتاژ آگهی مفصلی پیرامون آن برای ایجاد فضای منفی علیه ایران منتشر کرده بود اعلام کرد؛ در ایران با چالش‌های فزاینده‌ای مواجه هستیم، زیرا ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران همچنان در حال افزایش است، حتی اگر سطح اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد اندکی کاهش یافته باشد.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتقاد از عدم ادامه مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشورهای عضو برجام تلاش کرد علی رغم رفتار سیاسی و غیر حقوقی خود در تعامل با ایران، نقش ویژه ای برای مدیرکل آژانس در زمینه فعال نگاه داشتن مسیرهای ارتباطی با ایران ارائه کند و خاطر نشان کرد؛ آژانس با پشتکار پرونده را پیگیری می‌کند و این نهاد تنها نقطه ارتباطی است که تلاش می‌کند طرف‌ها را به هم نزدیک کنید /نورنیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا