اقتصادیبین المللسیاسی

افزایش همکاری تجاری ایران و عراق

به گزارش توانانیوز؛ ایران و عراق از دیرباز در عرصه‌های مختلف تجارت، اقتصاد، راه و…همکاری‌های زیادی داشته و همچنین سعی دارند با افزایش زیرساخت‌ها این همکاری را دوچندان کنند. انتظار می‌رود که دولتمردان از تمام ظرفیت‌ها برای بهبود روابط بین دو کشور استفاده کرده و تصمیمات درستی بگیرند. ایران و عراق می‌توانند از ظرفیت‌های خود برای توسعه روابط تجاری و ترانزیتی استفاده کنند.

صفایی از مهم‌ترین برنامه‌های توسعه‌ای می‌گوید:

علی‌اکبر صفایی، معاون وزیر راه و شهرسازی، در گفتگویی گفته است که لایروبی اروندرود و شناسایی مغرقه‌ها، مهم‌ترین برنامه توسعه‌ای ایران و عراق در همکاری‌های بندری و دریایی است. بویه‌گذاری و علائم کمک ناوبری در اروند از دیگر برنامه‌های دو کشور برای کاهش آسیب دریایی و افزایش ایمنی دریانوردی است. بنادر ایران برای ترانزیت و صادرات کالا به آسیای میانه و شمال شرق اروپا آمادگی دارند.

باید این نکته را نیز ذکر کرد که در آینده نزدیک جابجایی زائران و مسافران متقاضی سفرهای دریایی به عراق امکان پذیر می‌شود. اما باید به تربیت نیروی دریایی هم اهمیت داد زیرا با بالا بردن توان نیروی دریایی است که دو کشور می‌توانند به اهداف خود برسند.

جابجایی کالا بین بندر خرمشهر ام‌القصر:

باتوجه به آمار سازمان بنادر و دریانوردی، رشد ۲۷درصدی جابجایی کالا بین خرمشهر و ام‌القصر مشاهده شده و زیرساخت‌های خط مسافربری بین بنادر ایران و عراق رو به افزایش است. لازم به ذکر است که فعالیت ماهیگیری در شط‌العرب یکی از مشکلات تردد کشتی‌های تجاری است و ایران خواستار همکاری بیشتر بغداد برای چاره‌جویی و مذاکره در این زمینه است.

بیرون آوردن مغروقه‌ها نیازمند سازوکار اجرایی است:

علی‌اکبر مرزبان، سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر گفته است که این سازمان برای هوشمندسازی گواهینامه‌های شایستگی دریانوردی در عراق، باید ایمنی دریانوردی در شط‌العرب عراق را تامین کند و به سازوکار اجرایی برای انجام لایروبی و بیرون آوردن مغرقه‌ها توجه کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا