اقتصادیعمومی
موضوعات داغ

چالش ها و موانع نمایشگاه نساجی در ایران

صنعت نمایشگاهی از دیرباز از راهکارهای موثر معرفی وعرضه دستاوردهای بشر بوده است . اگر چه امروزه با گسترش تکنولوژی پیشرفته در حوزه تبلیغات، بازاریابی وفروش، روبرو هستیم ولی همچنان از موثر ترین و مهمترین ابزار بازاریابی صنعت نمایشگاهی می باشد. فراتر از انعقاد قرارداد نمایشگاه یک فرصت فروش زنده و یکپارچه می باشد، که می توان از طریق آن خواسته و نیاز مخاطب را در ارتباط حضوری مشاهده نماییم. 

به گزارش توانانیوز، در ایران در ده های اخیر تلاش برای برگزاری نمایشگاههای تخصصی نساجی توسط متولیان صورت پذیرفته، لیکن با توجه به موانع ومشکلات موجود آنطور که باید نتایج مطلوبی از برگزاری این نمایشگاهها حاصل نشده و با شرایط مطلوب فاصله زیادی داریم. از جمله عواملی که می توان به انها اشاره نماییم

عدم تمایل به سرمایه گذاری

در شرایط اقتصادی کنونی که ثبات اقتصادی وجود ندارد، تولید کنندگان داخلی کمتر به دنبال توسعه و سرمایه گذاری جدید می باشند وحاضر به پذیرش ریسک در شرایط نا ایمن نیستند و به همین دلیل یا در نمایشگاهها حاضر نمی شوند یا با محصولاتی حضور پیدا می کنند که برای سرمایه گذار به دلیل قدیمی بودن جذاب نمی باشد.
سرمایه گذاران خارجی به دلیل ناپایداری اقتصادی در ایران تمایل به سرمایه گذاری ندارند و عملا در نمایشگاههای داخلی و بین المللی ایران حضور پیدا نمی کنند.

عدم شفافیت ارزی

نرخ ارزهای مانند دلار و یورو به شدت بی ثبات است و از آنجایی که عمده مواد اولیه تولید منسوجات و پوشاک وارداتی هستند، قیمت تمام شده محصول سیر صعودی را طی می کند و چنانچه قراردادی منعقد شود اگرچه امروزه محصولات برخی تولیدکنندگان کیفیت مطلوبی دارد، اما با تغییر قیمت یا خریدار افزایش قیمت را نمی پذیرد و محصول را عودت می دهد و یا تولید کننده مجبور به انجام سفارش با قیمت توافق شده است که ضرر برای آن به همراه دارد.

انتقال هزینه از طریق شبکه بانکی

یکی از موانع انتقال پول از طریق شبکه های بانکی است که به دلیل تحریم عملا غیر ممکن و همین مسئله کاررا برای سرمایه گذار خارجی مشکل می کند

تحریم و مسائل سیاسی

یکی دیگر از عدم موفقیت نمایشگاههای ایران وجود تحریم و عدم ارتباط کشورهای مختلف با ایران و عدم تمایل به حضور در نمایشگاهها می باشد.

عدم توجه به تاثیر رسانه

یکی از موارد مهم در برگزاری نمایشگاهها،  بازتاب آن در رسانه ها تخصصی داخلی وخارجی می باشد که در نمایشگاههای نساجی ایران کمترین توجه به این بخش شده است . و گاهی نمایشگاههایی برگزار می شود که هیچگونه اطلاع رسانی نه در قبل از شروع و نه در حین برگزاری انجام نمی شود.

عدم زیر ساخت مناسب نمایشگاهی

در ایران نمایشگاههای با مقیاس بزرگ و بین المللی کمی وجود دارد که عملا برای برگزاری نمایشگاههای نساجی مناسب نمی باشد و با توجه به امکانات محدود امکان ارائه تمامی تجهیزات نمایشگاههای نساجی مقدور نمی باشد.

عدم حضور بازدیدکنندگان خارجی

در زمینه جذب توریسم نمایشگاهی در ایران فعالیت محدودی انجام شده و بر عکس کشور ترکیه که از موقعیت توریسم پذیری برای برگزاری نمایشگاههای بین المللی یاری گرفته در ایران توجهی نشده است و از دیگر مشکلات عدم صدور ویزای کشورهای اروپایی و آمریکایی  به دلیل سفر به ایران که حضور اتباع خارجی را کمرنگ می کند و همچنین کمبود پروازهای خارجی نیز از دیگر دلایل حضور کمرنگ بازدیدکنندگان خارجی است.

بازار نساجی ایران با بیش از 80میلیون نفر جمعیت یک بازار جذاب برای شرکت کنندگان خارجی است و همچنین برخی تولیدات ایرانی از لحاظ کیفیت با بهترین برندهای دنیا برابری دارند اما شرایط سیاسی، اقتصادی و وجود تحریم ها علیه ایران شرایط برگزاری نمایشگاههای بین المللی را بی اثر کرده و بزرگترین راه موثر تبلیغات و بازاریابی نساجی و پوشاک را در ایران مسدود نموده است .

نویسنده:وجیهه قپانداران

محقق و مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا