اجتماعی

قانون جوانی جمعیت به هدفش نرسید!

به گزارش توانانیوز، حدود ۳۰ ماه از تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و تأکید این قانون بر ترویج زایمان طبیعی با هدف بهبود نرخ باروری در کشور می‌گذرد اما آمارها همچنان حکایت از آن دارد که نرخ موالید به شیوه سزارین بالاتر از میانگین جهانی است. موضوع سلامت بارداری و حمایت از زنان در دوران بارداری در اسناد بالادستی ایران از جمله در قانون اساسی، سیاست‌های کلی خانواده و جمعیت مورد تأکید قرار گرفته است.

سلامت بارداری، اهمیت بسزایی دارد:

مقوله زایمان، از جمله موضوعات مهم سلامت بارداری است که به عنوان یک روند فیزیولوژیک و با تأکید بر حفظ سلامت مادر و نوزاد، در زندگی یک مادر باردار رخ می‌دهد و شاخص‌های مرتبط با آن نشانگر وضعیت سلامت جامعه و توسعه‌یافتگی است.

باتوجه به نتایج مطالعات جهانی، زایمان طبیعی بی‌خطرترین نوع زایمان است و زایمان غیرطبیعی به عنوان روش جایگزین، درموارد اورژانسی و با هدف کاهش عوارض و مرگ‌و‌میر مادران و نوزادان انجام می‌گیرد.

از عوارض زایمان غیرطبیعی می‌گویند:

در سال‌های اخیر افزایش قابل توجه زایمان غیرطبیعی و بروز عوارض ناشی از انجام آن، اعم از عفونت‌ها، خونریزی و مشکلات تنفسی درستی این موضوع را به چالش کشیده است. به طوری که در شرایطی که سازمان بهداشت جهانی نرخ مطلوب زایمان غیرطبیعی در کشورها را ۱۰تا۱۵ درصد از کل زایمان‌های انجام شده در طی یک سال پیشنهاد کرده است، در ایران بیش از نیمی از زنان، نوزادان خود را به روش غیرطبیعی به دنیا می‌آورند. این در حالی است که زایمان غیرطبیعی هم سلامت مادر و نوزاد را به خطر می‌اندازد و هم هزینه بسیار بالایی دارد.

ارتقا سطح کادر درمان:

باید توجه داشت که ارتقا توان کاری نیروی درمان، مخصوصاً ماما، را باید جدی بگیریم و تعداد آن‌ها را نیز افزایش دهیم، این را سخنگوی وزارت بهداشت تأکید کرده است. یکپارچه‌سازی سیاست ترویج زایمان طبیعی، آموزش و فرهنگ سازی، پذیرش دستیار زنان و زایمان….همگی می‌توانند راهگشا و مؤثر باشند تا مادران جوان کمتر به سمت زایمان غیرطبیعی بروند.

چرا اهداف قانون جوانی جمعیت محقق نشد؟

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، چند عامل به عنوان علل اصلی محقق نشدن اهداف قانون جوانی جمعیت قید شده که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد: عدم توسعه کافی زایمان‌های بدون درد، عدم تخصیص منابع مورد نیاز، پراکندگی ساختاری وزارت بهداشت، نبود توجه کافی به شبکه‌های بهداشت، عدم فرهنگ‌سازی نسبت به زایمان، فقدان دستورالعمل‌های ملی…

کوثر خدایاری

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا