اجتماعی

نمی‌توان درخت را قطع کرد و مسجد ساخت!

به گزارش توانانیوز، مدتی است که اخباری راجع به ساخت مسجد در پارک‌های تهران به ویژه پارک قیطریه به گوش رسیده و واکنش‌هایی را به همراه داشته است.
به گفته محمد آقامیری، عضو شورای شهر تهران: ساخت مسجد پارک قیطریه کمتر از یک درصد مساحت پارک را اشغال کرده است.
اما سوال اینجا است که آیا دولت می‌تواند درخت‌ها را برای ساخت مسجد یا هر بنای دیگری قطع کند؟
در این گزارش شما را دعوت می‌کنم به مطالعه سخنان محمدصالح نقره‌کار، وکیل پایه یک دادگستری:

مقامات عمومی در انجام وظایف خود نسبت به حقوق محیط زیست تابع اصل احترام به حقوق بنیادین هستند. اصول حقوق عمومی و اداری چنان صورت بندی می‌شود که مقام اداری در چارچوب‌هایی تصمیم‌گیری کند که اولاً خدمت به مردم انجام شود و اداره اثربخش امور عمومی و شهروندی تعطیل نشود و دوم اداره پا از حدود خود فراتر ننهد.
حفظ و توسعه محیط زیست و فضای سبز در این زمان پرچالش نیازمند ملاحظاتی است:

۱: هر اداره‌ای برای هدفی تاسیس شده است. اصل هدف شایسته اداره از یک طرف مقامات عمومی را مجاب می‌کند که سیاست‌گذاری آن‌ها متکی بر خیر عمومی و منافع جمعی باشد و از طرف دیگر اصولی چون کارایی و اثربخشی، مصلحت عمومی، منع اشتباه، جبران خسارت، مسئولیت‌پذیری نیز کارگزاران عمومی را مقید و مسئول و مکلف به یک نظام واره از پیش تعیین شده می‌کند.

۲: شهرداری نیز به عنوان یک شخص ” حقوق عمومی غیر دولتی” در راستای ایفای وظایف و تکالیف قانونی و خدمات رسانی به شهروندان تابع الزاماتی است. شهرداری نباید خودسرانه رفتاری را بروز دهد و تصمیمات آن باید ریشه در آیین‌ها و نظاماتی داشته باشد. در این راستا تابع مقتضیاتی است که تخطی از آن مسئولیت آفرین است. شهرداری چون خط مقدم خدمات به شهروندان است ممکن است گاهی وظیفه‌اش را به درستی انجام نداده یا فعل و ترک فعلی نماید که با هر تصمیم و اقدام خود باعث بروز خسارت‌هایی گردد که احکام و قواعد ایجاد مسئولیت اعم از اداری و مدنی و گاهی کیفری بر آن مرتبط است.

۳: توجه به این مهم ضروری است که شهرداری‌ها به عنوان نهاد مستقیم تأثیر‌گذار در حفاظت از محیط‌زیست شهری، نقش مبرمی در ارتقای محیط‌زیست و توسعه فضای سبز خواهد داشت. لذا از طرفی باید موانع توسعه فضای سبز را برداشته و از طرفی باید از تخریب محیط‌زیست جلوگیری به عمل آورد. سیاست‌های توسعه‌ای نیز باید در جهت رفع آلودگی‌های محیطی اعم از آلودگی آب و فاضلاب؛ و آلودگی هوا و صدا و آلودگی محیط باشد.

۴: قلع و قمع درختان یا اختصاص فضای سبز به کاربری‌های غیر اصولی حتی کاربری‌های خدمت به شهر اعم از کتابخانه و مسجد قانونی نیستند و حتی مخرب‌اند مگر به ضرورت‌های استثنایی که قابلیت تعمین نداشته باشد و باید به قدر متیقن تحلیل شود‌.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا