سیاسیعمومی

ادامه اختلاف نظرها درباره ساخت مسجد در بوستان قیطریه

یکی از موضوعاتی که حتی در روزهای تعطیل نوروز هم در صدر اخبار شهری جای گرفت، ساخت مسجد در بوستان قیطریه بود و در نخستین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در سال جدید هم اعضا تذکرات و نظرات خود را در این باره مطرح کردند.

به گزارش توانانیوز،  نخستین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در سال جدید امروز/سه‌شنبه/ به ریاست مهدی چمران در حال برگزاری است و یکی از موضوعات داغ آن، بحث ساحت مسجد در بوستان قیطریه بوده که مدتی است خبرساز شده است.

در این باره اولین اظهار نظر را خود چمران داشت که در سخنان ابتدایی خود در صحن با بیان اینکه باید کمی فکر کنیم و تحت تأثیر جو روانی قرار نگیریم، گفت: مصوبه شورا در خصوص ساخت مساجد سه شنبه اول دی سال ۱۳۸۳ تصویب شده است.

او ادامه داد: تهران مسجد کم دارد و باید ۴۰۰ مسجد در پایتخت ساخته شود و از طرفی باید نمازخوان نیز تربیت کنیم.

به گفته چمران، البته مساجد، زیارتگاه‌ها و دیگر اماکن مذهبی ما در شب‌های قدر مملو از جمعیت بود و نباید این موارد را فراموش کنیم و نباید تحت تأثیر فضا قرار بگیریم چراکه ما بر اساس قانون عمل کردیم و کار خلاف قانون را هیچ کسی مجاز نیست انجام دهد.

ساخت مسجد در بوستان قیطریه و نظرات اعضای شورای شهر

رییس شورای اسلامی شهر تهران این را هم گفت: در سال ۱۳۸۲ برای مساجد تهران و ساخت و ساز مساجد، بودجه تعیین شده بود و این از افتخارات ما در شورا به شمار می‌رود؛ باید برای مردم روشن شود که این اقدامات دنباله همان راه است و نه قرار است درختی قطع شود و نه فضایی اشغال شود.

او تاکید کرد: زندگی چیز دیگری نیست و مسجد چیز دیگری؛ نماز عین زندگی است و جدا کردن اینها جدا کردن دین از زندگی است.

در خصوص ساخت خانه خدا مانع کار خیر نشویم

اظهار نظر بعدی را رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در این باره داشت؛ سید محمد آقامیری با بیان اینکه نباید در خصوص ساخت خانه خدا مانع کار خیر نشویم، گفت: هرکسی با یک کلمه نیز مانع این اقدام خیر شود، مکافات آن را در دنیا و آخرت خواهد دید.

او با بیان اینکه در شبکه‌های اجتماعی بحث ساخت مسجد در بوستان قیطریه مطرح شد که با حواشی زیادی همراه بود و اهمیتی نیز نداشت، اظهار کرد: از ابتدای دوره ششم مدیریت شهری این قصد را داشتیم که بوستان‌ها فضای مناسبی برای شهروندان باشد؛ ساخت مساجد در بوستان‌ها مصوبه سال ۸۳ شورا را دارد و ۴۳ مسجد در بوستان‌ها ساخته شده که پارک لویزان، نهج البلاغه و پلیس از جمله این بوستان‌ها هستند.

این عضو شورا با بیان اینکه تصاویر هوایی بوستان قیطریه نشان می‌دهد که نزدیکترین مسجد ۴۵۰ متر با این بوستان فاصله دارد، گفت: اگر بخواهیم مسیری را تا اولین مسجد طی کنیم فاصله به ۶۰۰ متر می‌رسد، در زمانی که خانه‌ها ویلایی ساخته می‌شد به فاصله ۲۰۰ متر مسجد ساخته می‌شد.

حجت‌الاسلام آقامیری ادامه داد: مساجد این محله با یکدیگر یک کیلومتر فاصله دارند و این بوستان ۱۲۲ هزار مترمربع فضا دارد و از این میزان تنها ۸۰۰ متر معادل حدود یک درصد فضای بوستان به ساخت مسجد اختصاص می‌یابد.

رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت: ذهنیت‌هایی ایجاد شده که درختان قطع شده‌اند اما شهردار و اعضای شورا از محل بازدید کردند و تنها درختانی با بن پایین و نهال جابجا شده و قطع درخت صورت نگرفته است.

او اضافه کرد: این مباحث ظلم به کسانی است که در شهرداری کار می کنند؛ چهار هزار و ۷۵۰ هکتار کمربند فضای سبز و ۱۰۱ پارک در سه سال اخیر ایجاد شده است، شهرداری تهران دلسوزترین نهاد برای توسعه فضای سبز است و اجازه نمی‌دهد کسی درختی را قطع کند.

دشمنان به دنبال دوقطبی‌سازی هستند

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران هم با بیان اینکه در دوره‌های قبل نیز مساجد در بوستان‌ها ساخته شده‌اند، گفت: متاسفانه با ضریبی که دشمنان در خارج از مرزها به برخی موارد می‌دهند می‌خواهند دو قطبی ایجاد کنند.

علیرضا نادعلی افزود: این دشمنان می‌خواهند با استفاده از عده ای قشر خاکستری که مخالف مسجد هستند و عده ای تحت عنوان دوستداران محیط زیست دو قطبی ایجاد کنند و سیاه و سفید را برعکس نشان می‌دهند.

وی گفت: بنده و آقای آقامیری در شورای ساماندهی مساجد حضور داریم که البته این شورا فرادستگاهی است و برخی سازمان‌ها در این شورا حضور دارند و معاونین شهرداری، شهرداران منطقه و رییس سازمان املاک و رییس مرکز حقوقی در این جلسات حضور پیدا می کنند.

او یادآور شد: بسیاری از مساجد از مواردی هستند که باید بازسازی شوند و تعداد بالایی از این مساجد توسط بانیان خیر ساخته می‌شود در بوستان قیطریه نیز شهرداری تنها زمین را در اختیار قرار می‌دهد و بنده در محل حضور یافتم و از فضا بازدید کردم.

ساخت مسجد در بوستان قیطریه و نظرات اعضای شورای شهر

نادعلی با تأکید بر اینکه این مسجد در شمالی ترین نقطه پارک ساخته می‌شود، تاکید کرد: دو تا سه درخت کهنسال خشک، چهار درخت کهنسال سبز و چند نهال و چند چشمه سرویس بهداشتی در این محل وجود داشته است؛ شهردار تهران دستور داد که درختان سبز از طرح خارج شوند تا آسیبی به آنها وارد نشود.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه نباید اموری که در دوره ششم مدیریت شهری به درستی انجام می شود به چالش کشیده شود، اظهار کرد: ساخت یک مسجد کوچک در بوستانی بزرگ چرا باید به این موضوع تبدیل شود که می‌خواهند کل بوستان‌ها را به مسجد تبدیل کنند؟

تقدیر از برگزاری افطاری ساده در بلوار کشاورز

البته که اعضا تذکرات دیگری هم داشتند و نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران ضمن تقدیر از برگزاری افطاری ساده در بلوار کشاورز، گفت: مردم استقبال بسیار خوبی از فضای معنوی ایجاد شده در بوستان لاله داشته‌اند.

پرویز سروری با بیان اینکه رژیم اسراییل با این انفعال به دنبال ایجاد جبهه‌های جدید است، ابراز امیدواری کرد که اسراییلی ها طعم تلخ انتقام جمهوری اسلامی را بچشند.

او ضمن تقدیر از برگزاری افطاری ساده در بوستان لاله و بلوار کشاورز، اضافه کرد: جلوه‌ای از افطاری ساده در این بوستان دیده شد و مردم استقبال بسیار خوبی از فضای معنوی ایجاد شده در بوستان لاله داشتند.

سروری با بیان اینکه روز قدس امسال متفاوت تر از سال قبل است، یادآور شد: اجتماع بزرگی در دنیا و حتی کشورهای غیراسلامی شکل می‌گیرد که جمهوری اسلامی پیشتاز این اجتماعات خواهد بود.

باید پاسخ قاطع به رژیم صهیونیستی داده شود

از سوی دیگر رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران هم حمله به سفارت ایران در دمشق را محکوم کرد و گفت: رژیم غاصب و جعلی صهیونیستی باید هزینه کاری که انجام داده را بدهد.

مهدی پیرهادی با اشاره به حضور مردم در میدان فلسطین در روز گذشته و درخواست مردم از وزارت امور خارجه برای پاسخگویی مناسب به حملات، اظهار کرد: شاید اگر روزی که سردار سلیمانی به شهادت رسید، به درستی پاسخ داده می‌شد امروز شاهد تهدید حمله اتمی از سوی رژیم صهیونیستی نبودیم.

او با بیان اینکه اسراییل پلیدترین و ضعیف ترین کشوری است که در دنیا عرض اندام می‌کند، یادآور شد: این رژیم غاصب بدنبال کشتن زنان و کودکان است و تا امروز بیش از ۳۰ هزار زن و کودک را به خاک و خون کشیده است.

ساخت مسجد در بوستان قیطریه و نظرات اعضای شورای شهر

پیرهادی با بیان اینکه وزارت امور خارجه باید با جدیت بیشتری این موضوع را پیگیری کند، تاکید کرد: دولت‌هایی که داعیه دار حقوق بشر هستند، کدامیک با حمله به سفارتخانه‌ها و قتل عام کسانی که در این فضا حضور دارند، موافقند؟ این سکوت یک پیام روشن برای تمام کشورهاست.

او اضافه کرد: این رژیم غاصب و جعلی باید هزینه کاری که انجام داده را بدهد و این هزینه باید به اندازه ای سنگین باشد که اسراییل فکر نکند که می‌تواند بزند و برود و ماجرا تمام می شود؛ ما منتظر پاسخ دولتمردان هستیم و باید در زمان مناسب پاسخی مناسب و قاطع داده شود.

ارائه گزارش از ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در شورا

اخرین تذکر امروز را هم رییس کمیته نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران داد و گفت: شهردار در صحن شورا گزارشی درباره ساماندهی آسیب‌های اجتماعی ارائه دهد.

مهدی اقراریان ضمن ابراز همدردی با خانواده شهدای حمله تروریستی در دمشق، اظهار کرد: ما به خانواده شهدا افتخار می‌کنیم.

او با اشاره به مسئولیت شهردار تهران به عنوان دستیار رییس جمهور در ساماندهی آسیب های اجتماعی، افزود: ۶ ماه از اعطای حکم شهردار تهران می‌گذرد و ما تاکنون گزارشی از اقدامات را در این خصوص دریافت نکردیم و امیدواریم شهردار در صحن شورا گزارشی در این خصوص ارائه دهد.

اقراریان با بیان اینکه ما هنوز شاهد حضور کودکان کار در خیابان‌ها هستیم، تاکید کرد: برخی فکر می کردند با دریافت حکم رییس جمهور، کودکان کار جمع آوری خواهند شد اما چنین اتفاقی رخ نداد و هنوز کودکان را شاهد هستیم/ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا