سیاسی

هماهنگی و مدیریت «وعده صادق»بسیار بجا و خوب بود

کارشناس مسائل بین‌الملل:

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اقدامات دیپلماتیکی که از سوی وزارت امور خارجه برای توجیه و تبیین اهداف ایران از انجام عملیات «وعده صادق» انجام شد و هماهنگی و اطلاع‌رسانی‌ به کشورهای منطقه و آمریکا بسیار بجا و خوب بود.

به گزارش توانانیوز،  حسین امیرعبداللهیان روز یکشنبه در نشستی توجیهی و تبیینی با حضور سفرا، کارداران و رؤسای نمایندگی‌های بین‌المللی مقیم تهران که در محل وزارت امور خارجه کشورمان برگزار شد از هماهنگی‌ها و رایزنی های دیپلماتیک قبل از انجام عملیات «وعده صادق» با کشورهای منطقه و جهان سخن گفت و اعلام کرد که “پیش از پاسخ نظامی، به همسایگان و دوستان خود اطلاع دادیم که پاسخ ما در قالب دفاع مشروع، قطعی و مسلم است، لیکن ما امنیت همسایگان و امنیت منطقه را امنیت جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم و هدف ما در دفاع مشروع، صرفا تنبیه رژیم متجاوز اسرائیل است و ما به دنبال توسعه تنش در منطقه نیستیم.”

امیرعبداللهیان خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از توسعه جنگ در منطقه استقبال نمی‌کند، اما معادله ما در پاسخ به رژیم صهیونیستی از این به بعد متفاوت خواهد بود و چنانچه منافع ما در منطقه توسط رژیم صهیونیستی تهدید شود و تعرضی به منافع ما ایجاد شود، پاسخ جمهوری اسلامی ایران متفاوت از گذشته خواهد بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور تصریح کرد که نیروهای مسلح کشور حدود ۱۰ روز منتظر اقدامات و تلاش‌های دیپلماتیک همکارانم در عرصه بین‌المللی بودند.

امیرعبداللهیان گفت: ما با نگاه به حساسیت‌های منطقه و اعتقاد به خویشتن‌داری و عدم گسترش دامنه تنش و جنگ در منطقه بر مسیر حقوقی، سیاسی و بین‌المللی تمرکز کردیم.

این اظهارات وزیر امور خارجه ناظر به هماهنگی و همراهی میدان و دیپلماسی در یکی از مهم‌ترین و بی‌سابقه‌ترین تصمیمات کشور در چارچوب اقدام نظامی و دیپلماتیک است که نشان از اهمیت نگاه مسوولان کشور نه تنها به ضربه نهایی، بلکه به پیش درآمد و نتایج عملیات مذکور بوده است.

«حسن بهشتی‌پور» در گفت‌وگو با ایسنا درباره مدیریت عملیات “وعده صادق” و هماهنگی «میدان» و «دیپلماسی» در این رابطه گفت: از بدیهیات است که در هر کشوری بین نهادهای دیپلماتیک با نهادهای نظامی در چنین مواقع و موضوعاتی هماهنگی و همراهی کامل باشد و در کشور ما هم از گذشته تا کنون اینگونه بوده است. تمامی اقدامات در شورای عالی امنیت ملی هماهنگ می‌شود و این یک اقدام از پیش تعریف شده و مشخص است.

وی درباره اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان درباره انجام عملیات و انتظار میدان برای انجام برخی امور دیپلماتیک قبل از حمله گفت: اینکه کارهای دیپلماتیک را باید انجام می‌دادند و حدود ۲ هفته این اقدمات زمان برده، کار درستی بوده است. به هر حال ارزیابی و انجام کارها برای یک پاسخ مناسب و کافی به اقدام رژیم صهیونیستی لازم بوده است که مهم ترین آن هماهنگی کشورهای منطقه و فضای بین‌المللی در این رابطه بوده است. ما می توانستیم همان روزی که رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق حمله کرد، واکنش نشان دهیم اما خردمندانه میدان بازی را مدیریت کردیم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های مهم عملیات ایران این بود که ما مشابه اسرائیل کار نکردیم، افزود: اگر می‌خواستیم می‌توانستیم به یکی ازسفارت‌خانه‌های اسرائیل در منطقه حمله کنیم، مشابه کاری که اسرائیل انجام داد اما این کار ایران نقض قوانین بین‌المللی بود و همان طور که ما اقدام اسرائیل را محکوم کردیم، جامعه بین‌المللی هم ما را محکوم می کرد به علاوه ما نمی‌خواستیم اشتباه آنها را تکرار کنیم و شبیه آنها شویم. از این رو ایران مراکز نظامی و امنیتی اسرائیل را شناسایی کرد و به آن مراکز حمله کرد. ایران میدان، زمان و نحوه بازی را خودش تعیین کرد و این کار به خوبی هم انجام شد و بهترین نتیجه را هم دریافت کرد.

بهشتی پور گفت که اینها نتیجه هماهنگی دقیق و کامل میدان و دیپلماسی در سطح عالی بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: دستگاه دیپلماسی با آمریکا برای انجام عملیات مذکور اتمام حجت کرد و به کشورهای منطقه و طرف‌های ذی نفوذ از چند روز قبل اطلاع داد تا کاملا نشان دهد اقدام ایران دفاعی و پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق بوده است.

وی خاطرنشان کرد که ایران سیاست تنش‌زدایی در منطقه را بر خلاف اسرائیل دنبال می‌کند و پاسخی که به حمله اسرائیل به کنسولگری‌اش در دمشق داد گویای این مساله است که نمی‌خواهد تنش را در منطقه افزایش دهد. پاسخ ایران به اسرائیل مقتدرانه و واکنشی به تجاوز این رژیم به خاک ایران بود اما کاملا خردمندانه و مدیریت‌ شده بود.

بهشتی پور اظهار کرد: هرگونه عجله در این اقدامات خطاست، اینکه دشمن دست شما را بخواند، موضوعیتی ندارد و به نظرم مقامات کشور در دستگاه‌های مختلف عجله‌ای در پاسخ کشور به اسرائیل نداشتند و این رویکرد درست هم بود. همچنین اقدامات دیپلماتیکی که از سوی وزارت امور خارجه برای توجیه و تبیین اهداف ایران از انجام این عملیات انجام شد و هماهنگی و اطلاع رسانی‌ به کشورهای منطقه حتی کشورهایی که آمریکا در آن جا پایگاه نظامی دارد بسیار به‌جا و خوب بود. انجام این اقدامات از کارویژه‌های ذاتی وزارت امور خارجه است و در این رابطه تمامی افراد و متخصصان در سطح ملی اقدام و همکاری کردند.

وی تاکید کرد که دستگاه دیپلماسی ایران توانست با افراد و کشورهای مختلف وارد گفت‌وگو شود و اقدامات ایران را تبیین کند که به نظرم بسیار خوب از پس این کار برآمد. اینکه کشورها ایران را به خویشتن‌داری دعوت می‌کردند درست است اما این سفارش‌ها و توصیه‌ها باید قبل از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران انجام می‌شد اما وقتی تجاوز آشکار به حریم و خاک یک کشور انجام شد که خلاف تمام قواعد بین‌المللی است دیگر نمی‌توان از ایران انتظار خویشتن داری داشته باشند. هر چند ایران در دفاع از خود حق ذاتی داشت اما برای انجام این کار نیاز بود تا کشورهای مختلف و منطقه آماده این رویداد شود./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا