اجتماعی

چرا نیمی از پزشکان عمومی به مشاغل دیگر روی آورده اند؟

چرا ایرانی‌ها به پزشکان عمومی روی خوش نشان نمی‌دهند؟ آیا آنها را قابل اعتماد نمی‌دانند؟ دکتر بابک پورقلیچ، پزشک عمومی و رئیس دفتر تهران انجمن پزشکان عمومی در این رابطه می‌گوید: پزشک عمومی در کشورهای دیگر جایگاه والایی دارد و مردم جایگاه او را قبول دارند. در ایران اما تعریف نشده که پزشک عمومی چه کاره است.بیش از ۹۵ هزار پزشک عمومی در کشور داریم که تنها نیمی از آنها مشغول طبابت هستند و بقیه دیگر طبابت نمی‌کنند و بیشترشان به مشاغل دیگر رو آورده‌اند.

به گزارش توانا نیوز،  در همه کشورهای توسعه‌یافته، پزشک عمومی جایگاه مهم و قابل توجهی دارد اما در ایران، پزشکان عمومی عمدتا مورد اقبال مردم نیستند و توجه غالب مردم به سمت پزشکان متخصص است.

در کشورهای توسعه‌یافته، «سیستم ارجاع» وجود دارد و اجرا می‌شود. به این صورت که بیمار قبل از مراجعه به متخصصِ هر رشته‌ای باید برای بیماری‌های مختلف نزد پزشک عمومی برود و پزشک عمومی در صورت صلاح‌دید، او را به پزشک متخصص ارجاع می‌دهد. در ایران با آن که کارشناسان و خود پزشکان سال‌ها است بر اجرای سیستم ارجاع تاکید دارند، اما وزارت بهداشت تاکنون اراده و برنامه‌ای برای اجرای آن نداشته و درنتیجه، مردم نیز برای هر بیماری، طبق تشخیص خود به پزشک متخصص مراجعه می‌کبسیاری از مردم حتی اصرار دارند که چکاپ سالانه را نیز پزشک متخصص برای آنها بنویسد و برای همین کار نیز به پزشک عمومی مراجعه نمی‌کنند. این در حالی است که پزشک عمومی، تمام دوره‌هایی که یک پزشک متخصص گذرانده را پشت سر گذاشته و از نظر دانش پزشکی عمومی، پایین‌تر از پزشک متخصص نیست و تنها دوره‌های تخصصی را نگذرانده است.

اقبال سرد جامعه نسبت به پزشکان عمومی باعث شده که بسیاری از آنها به فضای مجازی رو آورده‌اند و تلاش دارند تا با بلاگری و تولید محتواهای مرتبط با سلامتی، توجه عموم را به خود جلب کنند. بسیاری از آنها نیز که اهل فعالیت در فضای مجازی نیستند، به سراغ مشاغل دیگر رفته‌اند.

ایرانی‌ها به پزشکان عمومی اعتماد ندارند؟

اما چرا ایرانی‌ها به پزشکان عمومی روی خوش نشان نمی‌دهند؟ آیا آنها را قابل اعتماد نمی‌دانند؟ دکتر بابک پورقلیچ، پزشک عمومی و رئیس دفتر تهران انجمن پزشکان عمومی در این رابطه می‌گوید: پزشک عمومی در کشورهای دیگر جایگاه والایی دارد و مردم جایگاه او را قبول دارند. در ایران اما تعریف نشده که پزشک عمومی چه کاره است.نند./جماران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا