اقتصادی

گوشت به قیمت خون!

این بار برای دهک های بالا:

به گزارش توانانیوز؛ چند سالی است که زندگی‌هایمان با این واژه‌ها انس گرفته و همه‌مان به اجبار با تورم، گرانی، فقر، رکود اقتصادی و…آشنا شده‌ایم. هر بار که به خیابان می‌رویم بحث اقتصاد است؛ دلاری که دقیقه به دقیقه ما را شگفت‌زده می‌کند، مسکن، دارو، خودرو و این بار هم گوشت!

به نقل از اکو ایران: شواهد آماری نشان می‌دهد تورم ماهانه گوشت و فراورده‌های گوشتی در اسفند ۱۴۰۲ در دهک اول منفی بوده است. به بیان دیگر محصولات گوشتی برای فقیرترین افراد جامعه ارزان شده است. در مقابل تورم ماهانه این محصولات برای دهک‌های دوم تا دهم مثبت بوده است.

اشتباه نکنید! گوشت ارزان نشده:

بعد از یک پرس‌وجوی ساده از اهالی بازار متوجه شدیم که گوشت برای دهک‌های اول ارزان نشده و منظور از ارزانی گوشت، کند بودن نرخ تورم آن است. نرخ تورم برای دهک‌های بالای جامعه بسیار سریع در حال افزایش است و این در حالی است که نرخ تورم برای دهک‌های پایین به کندی بالا می‌رود. بنابراین می‌توان گفت که بیشترین فشار تورمی از اسفند ۱۴۰۲ تا کنون بر دوش دهک‌های هشتم و نهم است.

تورم، شاخص مهم اقتصاد:

یکی از شاخص‌های مهم اقتصادی، تورم است که نشان می‌دهد سطح عمومی قیمت سبد مختلفی از کالا و خدمات مصرفی به صورت مستمر چگونه تغییر کرده است. در تعریف تورم به دو مفهوم سبد متنوعی از کالا و مستمر باید توجه کرد. باید بدانیم که تورم برای یک کالای خاص در نظر گرفته نمی‌شود و اگر قیمت گروهی از کالاها افزایش یابد از مصادیق ایجاد تورم بوده است. افزون بر آن اگر قیمت‌ها در یک دوره زمانی معین و به صورت قطعی بالا رود، تورم نبوده است. بلکه اگر گرانی ایجاد شده ادامه‌دار شود و گروهی از کالاها را دربر گیرد، تورم نامیده می‌شود.

آمارها نشان می‌دهد که از اسفند ۱۴۰۲، ۴درصد تورم ایجاد شده مختص به گوشت و فراورده‌های گوشتی است. میزان تورم گوشت قرمز، سفید و فراورده‌های آن در کل کشور به ۰/۰۸درصد رسیده‌ است.

اگر تمام خانوارهای کشور به ترتیب میزان هزینه، از کم‌ترین به بیشترین مرتب شوند و هر ۱۰درصد آن‌ها در یک گروه قرار گیرند، دهک‌های هزینه‌ای ایجاد می‌شوند. بدین ترتیب دهک اول، شامل ۱۰درصد از فقیرترین خانوارها و دهک دهم شامل ۱۰درصد از ثروتمندترین آن‌هاست. گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که در اسفند ۱۴۰۲ تورم ماهانه گوشت در دهک اول منفی ۰/۳ بوده است. به بیان دقیق‌تر در اسفند ماه قیمت خرید گوشت و فراورده‌های آن برای دهک اولی‌ها ۰/۳ درصد کمتر از قیمت خرید همین محصولات در بهمن ماه شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا