اقتصادی
موضوعات داغ

لزوم تسریع در ارتقاء زیرساخت خودرو برقی در کشور

تولید و واردات خودروهای برقی از سال 1402 در برنامه مسئولین است. حسن کریمی سنجری، مدیر طرح خودروی برقی وزارت صمت گفت  2 الی 2 هزار و 500 خودروهای برقی از گمرک ترخیص می‌شود. همچنین در پروژه برقی سازی خودروها، وزارت نیرو در بحث تامین برق باید با وزات صمت همکاری کند. این خودروها به عنوان تاکسی در حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار خواهد گرفت پس وزارت صمت پروژه برقی سازی تاکسی ها را با همکاری شهرداری به جلو می برد.

به گزارش توانانیوز، 6 شرکت های خودرو سازی ایران با خوروسازان برقی کشور چین قراداد 25 ساله امضا کرده اند. نیروی کار ارزان و منبع انرژی مناسب از مزیت های کشور ایران است.

خودروهای برقی ایرانی سابقه‌ای ۲۰ ساله دارند. اولین ماشین الکتریکی که توسط ایرانی‌ها تولید شد، آریانا نام داشت. بعد از آن خودروهای برقی ایرانی دیگر در مراکز تحقیقاتی دانشگاهی و همچنین توسط شرکت‌های خصوصی ساخته شد. این خودروها با استفاده از ماشین‌های بنزینی تولید شدند و از نظر ظاهری شباهت زیادی به مدل‌های احتراقی دارند. تارا EV و جک J4 برقی جدیدترین ماشین‌های الکتریکی ایرانی محسوب می‌شوند که توسط خودروسازان داخلی معرفی شده‌اند.

نسخه برقی ساینا با هدف کاهش آلودگی هوا و افزایش راندمان انرژی توسط شرکت سایپا طراحی و ساخته شد. این خودرو در سال ۱۳۹۶ معرفی شد و قرار بود در بازار عرضه شود. اما به دلایل مختلف، از جمله تحریم‌های اقتصادی و کمبود قطعات، سایپا نتوانست آن را وارد فاز تولید انبوه کند.

دنا پلاس دو نیرو در سال ۱۳۹۸ معرفی شد. این خودرو یک مدل هیبریدی شارژی است که قابلیت استفاده از دو منبع انرژی بنزین و برق را دارد. باتری‌ دنا پلاس هیبرید یا دو نیرو با اتصال به شبکه برق شهری قابل شارژ است و نیز تارا برقی با همکاری ایران خودرو و شرکت جتکو طراحی و تولید شده است.

صرفه جویی در مصرف سوخت فسیلی

با توجه به اینکه دسترسی به سوخت فسیلی سخت تر می‌شود، مهندسان خودرو سازی در تلاش اند خودروهایی را تولید کنند که به صورت برقی کار کنند. مصرف سوخت فسیلی در سال 1994 معادل 118.75+ تراوات ساعت بوده است. میزان تغییرات صورت گرفته در مصرف سوخت های فسیلی در کشور در آخرین سال ثبت این آمار که سال 2021 بوده 75.4+ تراوات ساعت ثبت شده است. میانگین تولید نفت روزانه ایران در سال ۲۰۰۵ رقمی در حدود ۴ میلیون بشکه در روز و در سال ۲۰۲۳ کمی بیشتر ۳ میلیون بشکه در روز بوده‌است.

این میزان تولید هم هزینه زیادی را صرف می‌کند و هم برای آلودگی هوا مضر است. آلودگی هوای ناشی از استفاده از سوخت‌های فسیلی، سالانه موجب مرگ ۵ میلیون نفر در سراسر جهان می‌شود. خودروهای برقی نه تنها آلودگی ایجاد نمی‌کنند بلکه در حفظ هوای پاک نقش به‌سزایی دارند.

اگر سازمان حفظ محیط زیست برای معرفی و توضیح مزایای خودروهای برقی تلاش کند، می‌توان این مسئله را عادی سازی کرد. مردم نیز طرفدار چنین خودروهایی می‌شوند و از دولت خود درخواست فراهم کردن امکانات برای استفاده از خودروهای برقی خواهند کرد.

معایب  و مشکلات استفاده از خودرو برقی

با وجود مزایایی که خودروهای برقی دارند معایبی نیز دارند. به دلیل تعداد و استفاده کم از آنها زیر ساخت مناسب مثل پمپ بنزین برای شارژ این خودروها فراهم نشده. سرعت شارژ ماشین به نسبت بنزین کمتر است. مسافت کمی را می‌پیماید و همچنین دوام باتری و لاستیک کمی دارد.

بسیاری از رسانه ها و شرکت ها برای جذب مخاطب خود و معرفی محصول، خودروهای برقی را به خودروهای بدون آلایندگی معرفی می‌کنند درحالی استهلاک سریع لاستیک ها به دلیل سنگین بودن وزن باتری ها وجود دارد و همچنین در بعضی مناطق برای تامین برق خودرو از نیروگاه های گازی، هسته ای و ذغال سنگی استفاده می‌کنند. هر چیزی به نوبه ی خود مزیت یا عیب و نیز موافق یا مخالفی دارد. خودروهای برقی هم در جایگاه خود علاقمندانی دارد.

قیمت بالای خودرو برقی 

این فناوری در کنار مزیتها و برتری هایی که نسبت به نوع بنزینی  خود مانند کاهش آلودگی­ هوا، صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش آلودگی‌های صوتی، کاهش هزینه تعمیر و… دارای معایب زیادی  مانند استهلاک بیشتر، قیمت اولیه بالاتر، محدودیت در حرکت، طولانی بودن پروسه شارژ و… است.

میانگین قیمت پایه‌ی ۱۰ مدل برتر خودروهای برقی در اوت ۲۰۲۲ معادل ۶۰ هزار و ۵۰۰ دلار بود که محصولات تمام خودروسازها به جز تسلا با افزایش قیمت همراه بوده است. این افزایش قیمت در مقایسه با میانگین قیمت خودروهای برقی در ژانویه‌ی ۲۰۲۰ که برابر با ۵۴۶۶۸ دلار بود، با افزایش قیمت زیادی همراه بوده است .

خودروهای برقی با ، حذف برخی قطعات مثل گیربکس و برخی قطعات متحرک و کاهش ۵۰درصدی سرمایه‌گذاری اولیه در تولید خودروی برقی، باز هم ۲ تا  ۲.۵برابر گران‌تر از خودروهای بنزینی هستند، در مقایسه با خودروهای معمولی، خودروهای برقی به دلیل عدم وجود موتور احتراق داخلی و سایر اجزای مکانیکی، طراحی ساده‌تری دارند. با‌این‌حال، هزینه برخی از اجزای کلیدی در یک خودروی الکتریکی به قیمت بالاتر آن کمک می‌کند.

به گزارش ایسنا، برنامه‌ریز دولتی چین  اعلام کرد که قیمت خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی در شهر شنژن جنوبی چین، یک کلانشهر با استقبال بالای خودروهای برقی، در سال جاری بین پنج تا ۱۰ درصد کاهش یافته است.

بر اساس بیانیه کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین، خودروهای بی‌وای‌دی و دنزا با کاهش ۷.۱۵ تا ۹.۷ درصدی، پیشتاز کاهش قیمت بوده‌اند. کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین از عرضه بیش از حد و کاهش هزینه باتری به عنوان دلایل اصلی یاد کرد.

استفاده عموم جامعه  از خودرو برقی با وجود تمام  این مزایا نیازمند توسعه زیرساخت‌ها و امکانات قابل‌دسترس در کل کشور است. همان‌طور که ظرفیت زیرساختی سوخت‌های بنزین، گازوئیل و گاز در کل کشور فراهم شده است،  زیرساخت‌های تغذیه خودرو و موتوربرقی نیز باید  به همین صورت توسعه یابد؛ به این معنا که مصرف کنندگان  از وجود شبکه زیرساختی برای شارژ و پشتیبانی از تأمین انرژی خودرو خود مطمئن باشند و بدیهی است که یکی از ضروریات فراهم‌ساختن چنین شرایطی، راه‌اندازی ایستگاه شارژ خودرو برقی است.

نویسنده: بهاره احمدی آدر

پژوهشگر حوزه صنایع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا