اقتصادیعمومی

معضلات همیشگی خودرو

به گزارش توانانیوز، خدمات پس از فروش و تهیه ی قطعات خودروهای وارداتی از مشکلات برجسته به شمار می‌آیند. به خصوص در این چند سال اخیر که به طور مداوم خودروهای تازه تولید شده‌ی چینی وارد می‌شوند.

آپشنال بودن خودروها یکی از عوامل محبوبیت است اما از طرفی دیگر دسترسی دشوار و نداشتن قطعات یدکی‌شان استرس را در میان دارندگان خودروهای وارداتی ایجاد کرده است. دلیل اینکه قطعات یدکی به سختی وارد می‌شود، تحریم و انتقال ارز است که موجب شده قطعات به صورت قاچاق و بی کیفیت و حتی گران وارد شود؛ مصرف کنندگان نیز به دلیل نیاز مجبور به خرید و استفاده می‌شوند.

معضل قیمت، همیشه و همه جا!

بی ثباتی قیمت‌ها در مصرف کنندگان، ایجاد سردرگمی کرده و بی اعتمادی نسبت به فروشندگان و نارضایتی ایجاد کرده است. برای رفع این مشکل مراکز تجاری توصیه می‌کنند که از فروش‌های معتبر یا نمایندگی‌ها خرید کنند تا با آسودگی بیشتر نسبت به کیفیت و قیمت قطعه مورد نیاز خود اقدام کنند.

اساسی‌ترین مشکل در قطعات خودروهای وارداتی به خصوص خودروهای چینی تقلبی بودن قطعات پرمصرف مثل لنت ترمز، دیسک، تسمه، شمع موتور است. راه نجات از قطعات تقلبی خرید از مراکز معتبر و نمایندگی‌های داخلی است. قطعات خارجی معتبر نیز راه نجات دیگریست اما اداره اصناف و بعضی اتحادیه‌های لوازم یدکی و اداره دارایی، قطعاتی که شناسه کالا نداشته باشند و یا وارداتی باشند ممنوع اعلام می‌کنند و اجازه فروش و ارائه به مشتری نمی‌دهند.

از مهارت غافل نشوید

کمبود خدمات پس از فروش و وجود تعمیرگاه‌های تخصصی خودروهای خارجی از محدودیت‌های دیگر است. نبود دانش و مهارت لازم برای تعمیر و عیب یابی ریشه‌ی آن است زیرا برای خودروهای وارد شده کارگاه‌های آموزش تعمیر و عیب یابی برگزار نمی‌کنند و استادکاران با تجربه پیشین خود و پس از تلاش‌های زیاد به رفع مشکل می‌پردازند. این کار هم زمان بر و هم ریسک پذیرتر است.

پیگیری‌های مکرر نمایندگی‌ها و صنف لوازم یدکی بابت واردات قطعات خودروهای خارجی و خصوصاً چینی به نتیجه‌ی قعطی نرسیده‌اند، همچنان منتظر پاسخگویی و سرویس‌دهی شرکت‌های چینی و ایرانی هستند تا با تبعات واردات گسترده خودروهای متنوع چینی که هنوز بعضی ها شناخته شده نیستند دچار شوک نشوند.

نویسنده: بهاره احمدی آذر

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا