علم و فناوری

استارلینک بازوی کمکی اینترنت شد

به گزارش توانانیوز، امروزه که در عصر اینترنت و ارتباطات قرار داریم، رقابت بین شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت روز به روز در حال افزایش است. احتمالاً شما هم در مورد اینترنت ماهواره‌ای استارلینک  که شرکت اسپیس ایکس آن‌را اجرا می‌کند شنیده‌اید.  استاراینک پروژه‌ای آینده‌نگر است که توسط شرکت اسپیس ایکس در حال انجام است،  برای اینکه بیشتر با آن آشنا شوید یک موقعیت را شبیه‌سازی کنید فرض کنید به آسمان چشم دوخته‌ایدو تعداد زیادی ستاره را می‌‌بینید که با یکدیگر در یک خط در حال حرکت هستند و از یک سمت آسمان به سمت دیگر آسمان هستند اگر هم چنین چیزی را تماشا کردید دچار توهم نشده‌اید بلکه ماهواره‌ای را دیده‌اید که قرار است اینترنت رابه تمام دنیا برساند و هر چند وقت یکبار به تعداد آن‌ها اضافه می‌‌شود. هر جای دنیا که باشیم با تکنولوژی‌های جدید‌تر آشنا می‌شویم و زندگی ما را تغییر می‌دهند. اینترنت ماهواره‌ای یکی از آن‌ها خواهد بود و هر جا که باشیم اینترنت خواهیم داشت.

 استارلینک چیست ؟

استارلینک یک پروژه است که توسط شرکت اسپیس ایکس انجام می‌شود. هدف آن بردن اینترنت به تمام کره زمین وحتی فضا است . استارلینک اینترنتی جهانی است که به سرتاسر مردم جهان ارائه می شود و هنگامی که پروژه استارلینک  آماده عملیات شود ما می‌توانیم در هر نقطه ای از سیاره زمین به اینترنت دسترسی داشته باشیم. هدف اجرایی این پروژه استارلینک فرستادن هزاران ماهواره کوچک به پایین‌ترین نقطه و نزدیک‌ترین مدار زمین است. شرکت اسپیس ایکس با فرستادن هزاران ماهواره که به اطراف زمین می‌فرستد قصد دارد که کل زمین را به اینترنت متصل کند، البته قصد دارد علاوه بر ارزان بودن اینترنت بالاترین سرعت را هم داشته باشد ( البته اگر اینترنت ماهواره‌ای استارلینک همین طور پیش برود جایگزین اینترنت ApsLو اینترنت همراه خواهد شد.)

تاریخچه استارلینک:

این پروژه در سال ۲۰۱۵اغاز شده و ماهواره‌های آزمایش اولیه در ۲۲فوریه ۲۰۱۸پرتاب شدند. دومین آزمایش در سال ۲۰۱۹ اتفاق افتاد در ماه آگوست سال ۲۰۲۰ازمایش خصوصی این اینترنت در شمال ایالات متحده آمریکا و کانادا راه اندازی شد و در نوامبر ۲۰۲۰ به صورت عمومی آزمایش شد. شرکت اسپیس ایکس پروژه استارلینک را تا اواخر سال ۲۰۲۱وسال۲۰۲۲ قصد دارد به پوشش تقریباً جهانی برساند .

منظور ازFreeInternet در مورد استارلینک چیست ؟

اینترنت استارلینک به FreeInternet معروف شده است و این موضوع هنوز برای برخی افراد شفاف سازی نشده است . FreeInternet  اینترنتی آزاد است به این معنی که اینترنت استارلینک هیچ نوع محدودیت وفیلترینگی ندارد و تمامی کاربران بدون هیچ مشکلی می‌توانند به وبسایت‌ها دسترسی داشته باشند.

آیا اینترنت ماهواره‌ای استار لینک برای کاربران داخل ایران قابل استفاده است ؟

آمریکا شرکت‌های ITو خدمات دهنده خود را از فروش وسایل الکترونیکی به خاطر تحریم ایران ممنوع کرده است و همچنین این ماهواره یک مسئله امنیتی برای ایران محسوب می‌شود چون که هیچ یک از مراکز امنیتی و مخابراتی کشورمان هیچ گونه نظارتی برروی آن ندارند. به همین دلیل چنین سرویس برای شهروندان عادی ایران غیر مجاز اعلام شود .با اینکه شرکت اسپیس ایکس مبنی بر ارزان بودن خرید این اینترنت برای مردم جهان با توجه به شرایط ارزی ودلاری بودن قیمت دلار در کشورمان اگر هزینه یک ماه استفاده از این سرویس ۵۰دلار در نظر بگیریم برای کاربران ایرانی هزینه بالای خواهد بود .

اینترنت ماهواره‌ای استار لینک جهان را به خطر انداخت:

طبق ادعای برخی دانشمندان همان طور که ماهواره‌های استارلینک وسایر ماهواره‌ها در جو زمین می‌سوزند غبار مغناطیسی آن‌ها می‌تواند جو سیاره‌ها را آلوده کند و این امر باعث ضعیف شدن میدان مغناطیسی زمین می‌شود. سیرا سولتر هانت از دانشگاه ایسلند نویسنده این مطالعه می‌گوید از تمام چیزهایی که پیدا کرده‌ام شوکه شده‌ام و هیچ کس این موضوع را بررسی نکرده است و این موضوع واقعاً بسیار نگران کننده است.او می گوید که پرتاب کردن ماهواره‌های تجاری و سوزاندن آن‌ها در جو در دهه‌های آینده به یک میلیارد برابر نیز برسد بیشتر غبارهای ماهواره‌های مرده در بالای جو به نام (یو نو سفر )نزدیک به ۶۵۰کیلومتر با زمین فاصله دارد جمع می‌شود و به احتمال زیاد برای همیشه در آنجا باقی می‌مانند. اسپیس ایکس تاکنون نزدیک به ۱۰۰۰ماهواره پرتاب کرده است و آمازون  قصد دارد با استقرار بیش از ۳۲۰۰ماهواره با آن رقابت کند.استار لینک یک منظومه ماهواره‌ای است که توسط شرکت اسپیس ایکس برای فراهم کردن اینترنت ماهواره ای شکل گرفته است این صورت فلکی از هزاران ماهواره کوچک در مدار پایین زمین تشکیل شده است که در ترکیب با فرستنده و گیرنده زمینی کار می‌کنند.

 

نویسنده: زینب بابایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا